Dr Abdulai & GGZ - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Dr Abdulai & GGZ - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Dr Abdulai & GGZ

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

30 Maart 2008 | Ghana, Tamale

Beste allemaal,

In Tamalé zorgt Dr Abdulai voor de "mad people" zo men hier zegt. Hij is een Ghanese arts die zich het lot van de psy.patient heeft aangetrokken. In Ghana zijn slechts 2 instellingen voor psychiatrie tw in Accra en Kumasie, 800 en 500 km van hier verwijdert. Dr Abdulai bied sober onderdak aan 50 patienten maar het merendeel leeft op straat. Het is niet zo dat ze uit de samenleving geweerd worden maar de familie weet er gewoon geen raad mee, heeft geen kennis erover, denkt dat er slechte geesten een rol spelen etc en van lieverlee krijgen ze een zwervend bestaan. Al in de begindagen dat ik in Tamalé was herkende ik deze mensen, druk gebarend of pratend of juist apatisch langs de kant van de weg. Sinds 10 jaar zorgt Dr Abdulai dat 120 patienten iedere dag eten krijgen. Vrijdag ben ik een dag meegeweest om te zien hoe dit in zijn werk gaat. Om 8.oo uur arriveer ik met Laurien[andere vrijwilliger] bij de plaats waar de maaltijden gekookt worden. In de open lucht, op houtvuur in grote ketels. Er zijn 3 vrouwen die dit vrijwillig doen maar hiervoor mogen ze zelf eten en betaald Dr Abdulai de schooluniformen en schoolgeld van hun kinderen. We snijden uien, sorteren gedroogde visjes en pellen een soort rode noten. Vandaag staan rijstballen met een soort soep op het menu. Het is een heel geroer in de ketels[ en warm] en als het klaar is worden er 120 plastic zakjes mee gevuld en dichtgeknoopt. De pick-up truck word geladen met het eten en drinkwater. Dan eten we zelf van wat er over is. Om 11.00 uur start de uitdeelronde die 4 uur in beslag neemt omdat de mensen zeer verspreid verblijven. We rijden over haast onbegaanbare paden, door allerlei hutdorpen en bereiken zo alle mensen. Velen zijn al aan het wachten en nemen het eten en drinken dankbaar aan. Ook gaan we naar de gevangenis waar 23 personen eten krijgen. Hier een daar maak ik een kort praatje of geef een schouderklopje/hand. Ik zie psychotische en schizofrene mensen. Sommigen zijn niet op de vaste plaats en daar word het eten achtergelaten. Ook zijn er sommige die het niet altijd vertrouwen en het eten weigeren. Het uitdelen van het eten is alleen om te overleven en heeft verder niets met psy.hulpverlening te maken. Dr Abdulai kan dit bekostigen door sponsers uit Amerika, Duitsland en Zwitserland. In de opslag zag ik zakken meel en rijst met de opdruk: USA foodprogram. Daarnaast is hij overtuigd Christen en ook uit deze hoek ontvangt hij veel giften. Hij leeft zelf zeer bescheiden in een klein huisje bij de kookplaats. Daar waar de patienten wonen heeft hij ook nog een soort apotheek, behandelruimte en groententuin. Hier helpt hij gratis mensen met lich. ziektes en wonden. De brillen van Hans Anders die ik had meegenomen hebben hier een goede bestemming gekregen. Het was een enerverende en indrukwekkende dag die ik niet snel zal vergeten. Ik werd er stilletjes van.
Dr Abdulai, een bijzondere man met een gouden hart en die veel respect geniet hier in Tamalé.

Vervolgens vanmorgen met midwife Fulera hutdorpen bezocht, veraf gelegen op de savanna buiten Tamalé. Zeer moeizaam bereikbaar over stoffige paden vol kuilen en andere obstakels. De auto is er eigenlijk niet geschikt voor maar het kan niet anders. 1 x moest ik duwen om uit het mulle zand te komen.De vroedvrouw probeert ingang te krijgen via de dorpsoudsten[chiefs] om voorlichting/controle te kunnen doen over zwangerschap, geboorte en zorg voor Moeder en kind in de breedste zin. Het geheel is omgeven met veel traditionele rituelen. Zo neem je geld of brood mee voor de chief. Voordat je hem ontmoet gaat er echter veel aan vooraf. Er is een bep. volgorde van belangrijkheid in een hutdorp en de uitdrukking met de tam tam komt vast hier vandaan. Iedere persoon word uitgebreid begroet en de reden van je komst wordt besproken. Diegene rent dan naar een hoger geplaatst iemand en hetzelfde ritueel herhaald zich. In 1 dorp waren er 6 van deze tussenschakels voordat we in de hoofdhut van de chief ontvangen werden.Hier een nog uitgebreidere begroeting met knielen en buigen. Met verbazing[ helemaal uit Europa!! waar is dat !!!!]werd ik speciaal welkom geheten. Na veel gepraat over de missie is de uitkomst dat de chief met de andere dorpsoudsten zal overleggen. Via een tussenpersoon en de tamtam zal er uitsluitsel volgen. Met veel verbazing heb ik dit gebeuren ondergaan en gadegeslagen.
Als laatste bezochten we het dorp van de Moeder en de baby van 900 gr. die vorige week in de kliniek is geboren. Ik had keysoap, dettol en 1 handoek voor haar gekocht. De Moeder komt ons al tegemoet en ziet er goed uit en is blij ons te zien. Ik vind het een wonder haar zo goed aan te treffen. Ook de baby maakt het wonder boven wonder goed. De navel is mooi genezen en ze drinkt goed. Inmiddels heeft de baby oorringetjes en zijn de oogjes zwart omkolht. Naar ik begrijp heeft er een ritueel plaatsgevonden waarbij de baby ook een naam heeft gekregen. Na een zeer stoffige tocht komen we na de middag ,totaal vervuild, weer aan in de kliniek. Wederom een bijzondere ervaring, maar ook een die echt duidelijk maakt hoe de situatie daadwerkelijk is.

Het schrijven van dit bericht heeft 2 uur in beslag genomen[ veel light-offs...dus geen stroom] en ik ga nu nog proberen of de foto's erbij kunnen want dit maakt woorden eigenlijk overbodig.

Veel lieve groeten uit Tamalé en tot het volgende bericht

Mieke

  • 29 Maart 2008 - 15:12

    Wilma:

    Hoi Mieke
    Met bewondering en respect heb ik je verslag zitten lezen,wat een boeiende dag heb je weer gehad,tjonge tjonge petje af hoor.En dan nog het schrijven van die verslagen tussen de stroom storingen door, knap hoor.Slaap je wel goed van al die indrukken???

    Groetjes van Ton en Wilma en een dikke knuffel van ons.

  • 29 Maart 2008 - 16:36

    Riet Thuis:

    Dag Kanjer
    Lees met volle belangstelling en bewondering jouw berichten.Ik krijg bijna spijt dat ik niet mee gegaan ben maar dat is achteraf.Ik kan mij voorstellen dat je heel veel uren kwijt bent om alles op papier te zetten maar je hebt trouwe lezers, dus ga zo door.
    Die rituelen en dat alles via de dorpsoudste moet is ook weer een belevenis op zich ook hierin heeft de tijd stilgestaan.Ben je weer helemaal opgeknapt?Pas goed op jezelf
    Liefs en groetjes uit
    Zevenaar

  • 29 Maart 2008 - 18:38

    Ria:

    Hallo Mieke,Ik zat alweer volop uit te kijken naar de volgende post van je.
    Wat indrukwekkend allemaal.
    Hoe is het afgelopen met het gesprek bij unicef?????
    Ben ook iedere keer onder de indruk van de foto's en af en toe zien we jouw op de foto verschijnen.
    Ga zo door,met je goede werk.
    Je schrijft natuurlijk heel veel van je indrukken op papier.
    Het is niet te geloven dat de tijd zo snel gaat dinsdag is het al 1 april
    Wanneer komt die andere mevrouw die je hebt leren kennen via de organisatie.
    Ik dacht dat die naar een maand naar afrika kwam,vele groetjes uit Tilburg.

  • 30 Maart 2008 - 12:15

    Peter En Jeannette:

    Hoi Mieke,
    Ja, de tijd zal snel gaan met al die bijzondere indrukken en gebeurtenissen. Fijn voor je dat je het naar je zin hebt en zo optimaal mogelijk van deze gelegenheid kunnen genieten. Daar vindt je nog dankbaarheid voor datgene wat je doet, hier eist men het vaak en vind het van zelfsprekend. Bedankt voor de leuke ontmoetingen en de prachtigen foto´s. Niet je te geloven dat je al op de helft van je reis bent. Nog niet aan de terugreis denken, of heb je soms een beetje heimwee. Het zou makkelijk zijn om even stiekum te kunnen kijken hoe het in Venray gaat. Ik neem aan dat je met Kay ook contact hebt. Groetjes en tot hoors.

  • 30 Maart 2008 - 14:38

    Mieke Coenders:

    hallo Mieke ik heb je bericht gelezen wat een geluk dat daar dr.abdulai is voor de mensen met psychische nood verder ook dat je meewerkt aan vrouwen die babys krijgen op het ogenblik ben je in Tamale ik neem aan dat chief een priester is of heb ik dat verkeerd begrepen hier in nederland is het koud en guur de pasen is voorbij en mijn zus is alweer een paardagen in nijmegen waar ze woont verder gaat alles gewoon door in venray ik doe je de groeten van
    mientje en ans en van mij ook extra lieve groeten uit schuttersveld. mieke coenders.

  • 30 Maart 2008 - 18:22

    Bende Van Deurne:

    Hey Mieke
    Als ik zo de foto's bekijk, zien de mensen er heel gelukkig uit. Vaak een brede grijns op hun gezicht, vooral bij de kids. Is dat omdat ze jou zien of zijn ze toch gelukkig ondanks de armoe? We horen het wel als je thuis bent!
    Je maakt heel wat mee, allemaal workshops.
    De Afrikaanse keuken, de was doen met minimale middelen, schoenen maken enz. enz.
    Veel werkplezier, geniet er nog.
    Groetjes
    Henk, Astrid, Bram en Floortje

  • 30 Maart 2008 - 18:32

    Fam. Nabuurs:

    Hoi Mieke,
    Fijn dat je weer wat hebt laten horen, nog steeds lezen we vol verbazing over de dingen die je daar meemaakt,onwerkelijk gewoon maar wel leuk,ook de foto's.
    Vanmorgen bij pap en moe geweest,het eerste wat pap vraagt is of ik nog wat nieuws heb uitgeprint van jou.En dat je had gebeld.Groetjes van ons allen en tot het volgende berichtje,doei Math-Joke -Lisa-Jim-Nynke

  • 30 Maart 2008 - 18:38

    Arna:

    Hoi Mieke
    Wederom een geweldig boeiend verslag.
    Leuk dat je Pap en Moe gebeld hebt, heeft hun goed gedaan.Zijn ook blij dat je niet verder reist het binnenland in.
    Vraagje: hoe komt het dat diverse kinderen geen haren hebben, scheren ze dit, zoja waarom?
    Wachten vol spanning op je volgende bericht.
    Liefs
    Pap, Moe, Wim, Sam en Arna

  • 01 April 2008 - 09:27

    Yvonne:

    Hoi Mieke,
    Eindelijk heeft ook hier de zon zich laten zien. De klok is ook weer vooruit gezet en dat betekent dat we de singels weer in het daglicht kunnen afleggen. Lees nog steeds met soms stijgende verbazing je berichten en vergaap me aan de foto's die je laat zien. Hoop dat je je bij thuiskomst weer aanpassen aan onze overdaad en luxe.
    Liefs en zonnige groetjes, xxxx

  • 01 April 2008 - 18:09

    Wim:

    hoi Mieke,

    Nu dan ook in de plaatselijke GGZ rondgekeken. Zo te lezen nog erg primitief en gebaseert op persoonlijk initiatief van dr Abdulai.Hartverwarmend hoe hij hier dag in dag uit met zeer beperkte middelen basale zorg geeft.
    Hopenlijk heb jij nog wat actuele tips kunnen geven.
    Ik kan er niet omheen je te melden dat in "onze" GGZ nu de vacature voor FACT geplaatst is tot uiterlijk 5 april.
    Ik hoor graag van je of ik namens jou hiervoor iets moet doen, of sta je hier nu te ver vanaf, wat ik me goed zou kunnen voorstellen.
    Zo te lezen gaat het gelukkig goed met je, hou je haaks en tot volgend bericht. groeten, Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

mission complete ! !

12 Oktober 2008

actie Tamalé, een succes ?

23 Juni 2008

Weer in het gareel /Actie Tamalé

20 April 2008

Oost West Thuis Best!

20 April 2008

Geloof&onderwijs
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 53736

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: