Vrijwillig Afrika & Unicef - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Vrijwillig Afrika & Unicef - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Vrijwillig Afrika & Unicef

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

02 April 2008 | Ghana, Tamale

Dag allemaal,

hier ben ik weer.
In dit bericht zal ik vertellen over de organisatie waarvoor ik hier werk en over het resultaat van de bezoeken aan Unicef.

De organisatie heet vrijwillig Afrika en in Tamalé zijn div. projecten waar steeds 20 vrijwilligers aan het werk zijn. Zo is er een klein weeshuis, de pas gebouwde en geopende kidz active school, het project van Dr Abdulai, het West en Centraal ziekenhuisje, het geven van seksuele voorlichting op scholen, microkriediet-project en Engelse les voor deze vrouwen, fsysio aan huis en hulp aan gehandicapte vrouwen. En dus de kliniek voor Moeder en kind van Madam Fulera waar ik werk
In Tamalé regelen Marij [Nederlandse , getrouwd met Ghanese man] Zenab[ luie secretaresse] en Bash alles wat nodig is. Te denken valt aan opvang en wegwijs in de begindagen, regelen van gastgezinnen, hulp bij problemen, spreekbuis en vraagbaak. Het kantoortje is op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur open en Zenab hoort de taak van secretaresse op zich te nemen, echter zij vat dit erg ruim op. Doet bv regelmatig tussendoor een dutje[ op de grond], gaat naar de kapper en komt met krullers in de haren weer terug, nodigt familie uit op kantoor en laat ze allen eten. Een apart portret dat is ze zeker.
Marij leidt het geheel en bezoekt veelal de projecten en gastgezinnen. Dan Bash, een 24 jarige Ghanese jongeman, behept met poliobeen maar de steun en toeverlaat van allen, altijd bereikbaar, behulpzaan en vriendelijk. Een harde werker en een leuke vent. In de begindagen is hij je chaparone. Haalt je op met de brommer in het gastgezin, introduceert je op de werkplek,maakt je wegwijs in de stad en wijst je op markeringspunten om de weg naar huis weer te kunnen vinden[ adressen en huisnummers heb je hier namelijk niet] Ook zorgt hij voor je fiets en telefoon. Een onmisbare schakel voor een succesvolle start alhier. Om de paar weken is er werkoverleg met alle vrijwilligers en hoor je hoe het met iedereen gaat en wat ze precies doen. Je leert elkaar als vrijwilliger hier heel snel kennen. Als 'witte' val je ook echt op. Ook maakt men veel afspraken om met elkaar te gaan reizen in de weekenden. Ik heb dit nog niet gedaan maar dat komt waarschijnlijk nog wel. Al met al een leuke organisatie die probeert op een goede manier hulp te bieden



UNICEF

Na 2 bezoekjes en div. telefoontjes spreek ik in mijn beste Engels met Mrs Felicia Mahatma, coördinator van de Unicef-programma's hier in Tamalé. Ik leg haar mijn verzoek uit en ze begrijpt het. Ze wil graag een afspraak met Madam Fulera en mij en zo togen we gisteren naar het kantoor van Unicef. Ze legt uit dat in dit jaar speciale aandacht uitgaat naar de particuliere klinieken voor Moeder en kind. Een schot in de roos lijkt wel. Ze geeft aan dat er voldoende middelen en geld zijn om te helpen. Waar ze in ieder geval persoonlijk en wel direct voor zal zorgdragen is de bezorging van een soort instant "supervoeding" voor kinderen die we mee kunnen nemen naar de hutdorpen.Niet eenmalig maar structureel. Dat is binnen denk ik. Vervolgens geeft ze aan een beschrijving[proposel] nodig te hebben van de kliniek met allerhande info over werk, aantal en soort patienten etc. Ze zegt toe dit met voorrang te willen behandelen en ook dat is prima lijkt mij zo. Tevens zegt ze toe persoonlijk contact met Madam Fulera te blijven onderhouden omdat ze graag wil dat eea goed gaat lopen. Als we terug zijn in de kliniek belt Madam met een jongeman die een voorstel voor haar kan schrijven. Ik geef aan dit te willen betalen [ook met het geld van Riet uit Zevenaar] Als het goed is is het volgende week klaar en kan het naar Unicef. Ik ben reuzecontent met het resultaat tot nu toe. Kinderlijk eenvoudig denken wij met onze Europese kennis ,maar zo eenvoudig is dat niet voor hier. In het kort: De Ghanees heeft 2 problemen/gebreken: 1: Het geloof, alles komt goed want daar zorgt God of Allah voor en 2 :we leven vandaag en maken ons hier druk om, kan niet vooruitzien, organiseren en plannen en om die redenen gebeuren de meest voor de hand liggende zaken gewoon niet. Gesnapt!!

Nog even over het werk. Ik begin ook al te wennen aan zaken die me de eerste weken zo verbaasden, maar ik wil jullie niet onthouden wat ik deze week heb meegemaakt.
Hechten gebeurt zonder verdoven[heeft men niet] en het betreft vaak kinderen met voetwonden, dus je kunt je het spektakel wel voorstellen ,dat behoeft geen nadere uitleg. Als het geheeld is worden de hechtingen met een scheermesje er weer uit.Dit bij gebrek aan een pincet en scherp schaartje. Gisteren kwam Moeder met peuter met erge convulsies[ gevolg van te laat behandelde malaria. Als de wiedeweerga krijgt het kort na elkaar 3 injecties met chloroquine[kinine] en oraal opgeloste anti-biotica. Toestand is erg slecht en Madam Fulera verwacht dat het kind gaat overlijden. Het voelt koud aan en reageertnog nauwelijks. We proberen armen en beentjes warm te wrijven en wachten af. In de middag stabiliseert de situatie zich toch wonderwel en in de avond lijkt het beter te gaan en gaat het kind weer naar huis.Laat in de middag komt vrouw met barensweeen binnen. Het word wel al donker maar het vlot wel. Dan .......valt de stroom uit en met wakkerende vlammetjes van 2 kaarsen en mijn knijpkat gaat het door en word het kind even later geboren. Slechts minimaal kan de zorg gegeven worden en na enkele uren verlaat de Moeder met de pasgeborene de kliniek. In het donker dus naar huis en dit viel niet mee. Ik krijg een aanrijding met 2 geiten, rijdt in op een hennenfamilie en dwars door een poepveldje. Ik verdwaal dus en met de knijpkat ben ik een dolende in het donker. Een "toedeloe" kind ziet dit lichtje en denkt:dat kan alleen die "witte "zijn en roept salaminga wait. Godzijdank brengt hij me veilig thuis. Wat een avontuur weer. De stroomuitval duurt overigins tot sanderdaags 23.00
uur pm.

Om die reden stop ik nu ook snel want ik ben weer bang voor stroomuitval voordat ik dit bericht geplaatst heb.

Heel veel groeten uit Tamalé en de foto's komen eraan. Het is een drukke en rommelige week geweest.[maar wel interessant]

Mieke

















































  • 02 April 2008 - 15:03

    Riet Thuis:

    Dag Kanjer.
    Ik blijf je gewoon een kanjer noemen zoveel bewondering ik voor jou heb.Ondanks alle ontberingen hou je de moed erin ik krijg al kippenvel als ik lees hoe het er aan toe gaat.Zij weten zogezegt niet beter maar het is in en in triest.Was wel eng in het donker hé.
    Je doet harstikke mooi werk en dat geef je moed om door te gaan.Ik denk aan je.
    Liefs en groetjes
    Riet.

  • 02 April 2008 - 15:36

    Ria :

    Hallo Mieke,nog een beetje stil van je verslag zit ik achter de computer.
    Wat maak je toch een hoop mee.
    Blij dat je ook schrijft over je bezoek aan de unicef.Zijn we weer helemaal op de hoogte.
    Zorg goed voor jezelf.
    Probeer nog eens iets met andere te doen in het weekend.
    Als je daar tijd voor hebt.
    Dit was weer voor zover.
    Denk aan je en vertel aan iedereen over jouw goede werk in Afrika.
    Ga, zo door. groetjes en liefs ria....

  • 02 April 2008 - 16:25

    Wilma:

    Ha die Mieke hier ben ik weer met verbazing heb ik je verslag zitten lezen maar ,maar wat jij allemaal meemaakt zeg,zullen we hier maar niet meer zeuren.Goed werk hoor. En maar goed dat je, je lichtje bij had.en dat het gezien werd door die jongen.Ik ga nu snel omkleden voor de gym.Ine heeft je verslagen geprint kan iedereen het lezen veel goede reacties.
    Nu Mieke pas goed op je zelf en tot de volgende keer

    groetjes Wilma

  • 02 April 2008 - 16:37

    José:

    Wat weer een indrukwekkend verhaal over alles wat je meemaakt. Ik kan niet anders zeggen als dat ik erg veel bewondering heb over de manier van jou aanpak en doorzettingsvermogen.
    Het dwalen met alleen een klein lampje moet wel heel spannend zijn geweest. Hou de moed erin, maar daar twijfel ik niet aan en pas goed op jezelf.
    Groetjes José

  • 02 April 2008 - 17:22

    Silvia En Peter:

    Hoi Mieke
    Ik lees het bericht steeds vol enthousiasme. Net zoals jij je werk doet. Maar ik weet ook dat als jij iets in je hoofd hebt, dan probeer je het ook uit te voeren. Dus ik hoop dat het verhaal m.b.t Unicef zeker lukt. Het geeft de "witte" burger moed.!!!!!
    Wist je met fietsen nog welke kant je opmoest.???Lijkt me inderdaad wel een beetje eng. Nou ja een beetje ???
    Heb je financieel nog iets nodig ?
    We horen het graag
    Nou Mieke veel liefs Silvia en Peter

  • 02 April 2008 - 18:34

    Marian G.:

    Hoi Mieke.
    Na een drukke week voor ons heb ik gelukkig weer tijd om achter de pc jouw verhalen te lezen. Gewoon geweldig. Ik ga proberen een lootje uit je verslag te slaan en deze op te sturen naar het hoofdkantoor. Wie weet zit er wel een partijtje vitamine's in voor de mensen daar bij jou.
    Er gaat door jouw mooie verslag ook geen dag voorbij of ik moet aan je denken en aan jouw avontuur. Geregeld zie ik een van je zussen en dan kan het niet missen waar het over gaat. Alhoewel Arna heeft de krant gehaald. Met een dikke vette foto, jawel. Ze wordt wereld(venray) beroemd. Heb je eigenlijk wel stroom genoeg om al onze reactie's te lezen?
    Hopelijk wel. In ieder geval van onze kant veel groetjes en tot gauw. Kus.

  • 02 April 2008 - 21:52

    Arna:

    Hoi Mieke
    Stuur je ons ook een foto van die "leuke vent", want je snapt toch wel dat die eerst door ons gekeurd moet worden voordat je hem eventueel meebrengt. We zullen het stukje van jouw fiesttocht in het donker niet aan Pap&Moe voorlezen,dan slapen ze helemaal niet meer.

    Enne Marian, als er iemand een foto in de krant verdiend is het ons Mieke wel, dit ga ik regelen, heb nu connecties bij de P&M.
    Mieke pas goed opzelf en niet meer zo'n gekke dingen doen(zou os Moe zeggen.)

    Liefs
    Wim, Sam & Arna

  • 03 April 2008 - 12:56

    Elly Leunen:

    Hallo Mieke wat maak je toch veel mee ik deed het je niet na zoveel lef heb je en doorzettingsvermogen daar zeg je U tegen Deze belevenissen zul je niet gauw vergeten vele groetjes Elly

  • 03 April 2008 - 20:33

    Mieke Coenders:

    hallo mieke, ik heb je berichtje van africa en unicef gelezen ik ben blij voor je dat het heel interessant is. maar ik vind het toch wel heel leerzaam. en als je terug komt in nederland heb je een prachtige herinnering aan die dagen. ik vind het heel leuk dat ik dat allemaal mee mag beleven en mijn zus was vreselijk trost dat ik met jouw in ghana aan het mailen ben.. verder gaat hier alles zijn gangetje en het weer is nog steeds koud hier de pasen is al weer vergeten. Verder is er niet veel te vermelden er gebeurt eigenlijk niet veel. met groetjes van iedereen en van mij extra groetjes en zie uit wat je nu weer beleefd mieke uit schuttersveld.

  • 04 April 2008 - 06:30

    Bende Van Deurne:

    Hey Mieke
    Wederom een leuk verslag. Wel grappig zo met je fiets tegen een geit aan e.d. We kunnen het ons helemaal voorstellen.
    Gelukkig is er niks ernstig gebeurd. Wat een luxe dan ook die straatlantaarns hier in het westen. Maar misschien kun jij wel veel beter die sterrenhemels zien als wij hier. Want eigenlijk brandt hier soms teveel licht, zelfs de vogels denken dat het dag is.
    Goed werk verricht met Unicef, hopelijk werpt het zijn vruchten af. Unicef is een van de doelen die wij al jaren financieel steunen!
    Het is alweer april, wat vliegt de tijd.
    Over 3 weken kom je alweer naar huis.
    Hey Mieke geniet er nog van en tot gauw weer.
    Groetjes Henk, Astrid, Bram en Floortje

  • 05 April 2008 - 11:05

    Yvonne:

    Ha Mie, Nu weet ik dat jij wel ervaring heb met het door nacht en ontij zoeken naar de juiste bestemminng. Kreeg meteen een flashback van je tocht door de Gard naar Hypolyte du Ford in Frankrijk met Kay die toen nog 4 jaar oud . Een van mijn angstigste nachten ever. Maar dat je moedig bent wisten wij dus al. Ik vind het een goed idee van Arna om de P&M te informeren over je verblijf in Ghana. En er zijn voldoende foto's beschikbaar. Ben ook wel benieuwd naar die leuke Dan. hahaha.
    Ciao lief, we denken aan je.
    Yvonne.

  • 06 April 2008 - 08:03

    Jeannette En Peter:

    Hallo die Mieke,

    Mooi alle verhalen. De werkelijkheid is altijd anders dan de verhalen. Dat beleef je nu. Mede cursisten van de tropencursus werken op dit moment in Malawi en zij komen met vergelijkbare verhalen op de site. Denkt en werkt Afrika echt anders? Het lijkt er wel op of niet?. We horen het graag van je.

    Blijf genieten daar Groetjes,

    Jeannette en Peter

  • 08 April 2008 - 08:07

    May:

    hallo daar....
    harry hoorde op het werk,wat er allemaal opzij gezet wordt,om te verschepen(of vliegen?),laat je weten wat er echt nodig is ,en bruikbaar daar?kan me nl voorstellen dat bep.attributen daar niet in gebruik genomen worden?dan tippen wij wat er nog meemoet....wanneer staat dat trouwens te gebeuren?
    verder vind ik het COOL wat je allemaal doet.
    pas goed op jezelf!liefs may

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

mission complete ! !

12 Oktober 2008

actie Tamalé, een succes ?

23 Juni 2008

Weer in het gareel /Actie Tamalé

20 April 2008

Oost West Thuis Best!

20 April 2008

Geloof&onderwijs
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 53724

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: