Oost West Thuis Best! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Oost West Thuis Best! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Oost West Thuis Best!

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

20 April 2008 | Ghana, Tamale

Beste allemaal,

Dit zal mijn allerlaatste bericht uit Tamalé zijn. De laatste dagen van mijn verblijf hier zijn aangebroken en het is maar moeilijk te geloven dat er 8 weken voorbij zijn gegaan. Ik schreef in het begin al dat dagen en tijd hier een heel andere betekenis hebben en je leeft er gewoon niet naar. Ineens is daar dan de datum van vertrek in beeld. Het gevoel moet er nog wel bijkomen moet ik toegeven. Zeker is het fijn om Kay, familie,vrienden en collega's weer te ontmoeten ,dat is het
niet. Ook klinkt een kopje senseo koffie, bruine boterham met belegen kaas,w c papier, drinkwater uit de kraan, beetje verkoeling en een kroketje misschien ook nog wel aantrekkelijk. Toch is dit gemis niet onoverkomelijk omdat er hier zoveel is dat dat compenseerd. Ik heb erg veel gastvrijheid en vriendelijkheid mogen ervaren. Veel mensen hebben me toegelaten in hun persoonlijk leven en dit maakt het verblijf hier heel speciaal. Ik ben geroerd door het feit dat mensen het weinige eten dat ze hebben met je willen delen. De keren dat er werd gezegd "Your invited" en er plaats gemaakt werd rond het kookvuur zijn talrijk. Wat zal ik mijn dagelijkse ontmoetingen met de tomaten-Oma, zo noem ik haar maar,gaan missen. Iedere dag op weg naar huis zie ik haar aan de rand van het pad met een schaal tomaten en uien. Ze zwaaide vanaf de eerste dag dat ze me zag en op een gegeven moment ben ik afgestapt om ook haar te groeten. Vanaf die dag "buurten" we dagelijks. Ze heeft een heel gerimpeld gelaat maar met levendige ogen, altijd kauwend op een acaciahoutje. Ze spreekt alleen dagbani maar het doet er niets toe. Ze praat volop tegen me en ik antwoord alleen maar naaaa. Ook mijn visit aan het water en zeepwinkeltje zal ik gaan missen.Mijn laatste werkdag bevalt de vrouw hiervan nog in de kliniek van een gezond dochtertje. De volgende ochtend staat ze weer in haar winkeltje hoor. De vele kinderen die ik ontmoet heb zal ik me altijd blijven herinneren. Zo hebben de buurtkinderen 2 oude fietsenbanden aaneen geknoopt en in de mangoboom gehangen als een schommel/zwierezwaai. Al weken vermaken ze zich hiermee. Hun vrolijke gelach en zang, hun glimmende pretoogjes en de omgang met elkaar zijn me dierbaar.Ik sluit zeker niet de ogen voor de poverty, de slechte gezondheidszorg of het onderwijs om maar eens iets te noemen, maar veel is er ook wel. Niet in de vorm van bezit/materie maar in de vorm van menselijk contact en verhoudingen.Zaken die we in het westen meer en meer uit het oog verliezen. Ik heb sober geleefd maar het deerde me niet. Als je niet veel hebt,hoef je je ook over veel niet druk te maken. Het klinkt simplistisch maar het onthaast prima. Zelfs mijn ongedurige aard is hier getemperd. Het geeft ruimte voor andere zaken, dat gaat dan vanzelf.Het is mij uitstekend bevallen. De tijd hier heb ik evenwel goed benut vind ik. ik heb mijn beste beentje voor gezet. Na thuiskomst probeer ik de klus af te maken. Het geeft me een voldaan gevoel en dat is ook waar ik op hoopte. Het is zeer wel mogelijk dat je hier daadwerkelijk iets structureels kunt veranderen/verbeteren maar daar is meer tijd voor nodig dan 8 weken.Ook het kunnen verstaan en misschien zelfs een beetje spreken van de lokale taal is dan wel nodig. Dit is echt een hinderpaal[raar woord of niet]. Woensdag zal mijn laatste werkdag zijn en neem ik afscheid van de collega's. Mijn kleding heb ik alvast aan ze uitgedeeld en ze waren er blij mee. Donderdag breng ik de fiets weer terug naar Habiba, neem afscheid van de organisatie en pak de rugzak. Het zal dan de laatste avond bij mijn gastouders Esther en Joseph zijn. Hun gastvrijheid is tekenent voor hen en ik zie uit naar hun tegenbezoek aan Nederland. Vrijdagmorgen om 7.00 uur neem ik dan de binnenlandse vlucht naar Accra [de monstertocht met de trotro sla ik over] en in de avond verlaat ik Afrika voor de vlucht naar Europa.

De reis is dan op zijn einde gekomen en ik koester Afrika in mijn hart. In mijn dromen zal het echter vaak tot leven komen. Een sentimentele afsluiter maak ik er maar van.

Lieve mensen, ik hoop dat ik jullie door de site een indruk heb kunnen geven van het leven hier en wat ik er gedaan heb. Ik vond het leuk om mijn ervaringen op deze manier te kunnen delen. Bedankt voor alle reacties en de aangeboden hulp.

Heel veel liefs uit Tamalé en tot spoedig ziens,

Mieke

  • 20 April 2008 - 16:21

    Silvia En Peter:

    Ik zal de laatste keer op de site,naar jouw toe alleen nog maar een hele fijne goeie reis kunnen toewensen. Ik ben diep onder de indruk van je reis.Maar ik denk dat je dit wel weet.
    De verslagen gaven ons een goed beeld van wat je allemaal hebt meegemaakt.
    Ik heb het niet van dichtbij beleefd, maar ik was zelfs van veraf soms emotioneel van de dingen die je hebt meegemaakt. Mieke Tot in Nederland !!!!
    Liefs en een dikke pakkerd van Peter en mij

  • 20 April 2008 - 16:27

    May:

    geniet van je laatste dagen daar,en wie weet???
    genoten en vol bewondering je "reis"gevolgd
    zie je snel een keer...
    goeie reis,behouden vluchten...liefs may

  • 20 April 2008 - 17:37

    Fam. Nabuurs:

    Hoi Mieke, dit is dan ons laatste berichtje, we zijn blij dat we je zaterdag weer zien,maar word ook een beetje emotioneel bij het lezen van jou bericht.Je hebt echt veel meegemaakt en gezien. Wat zul je dat allemaal missen.
    Ik ben bang dat je hier weer snel in het gejaagde leven zit ook al wil je dat niet.Petje af voor al de dingen die je daar gedaan hebt.Van pap en moe moet je
    Esther en Joseph bedanken voor de gastvrijheid en ook zijn hun blij dat je zaterdag weer thuis bent. Mieke wij denken aan je deze week en hopen dat je een goede reis hebt en dan zien we je zaterdag wel een keer.(Wat een schitterende foto's).
    Groetjes van Math-Joke Lisa-Jim en ons Nynke Doeidoei

  • 20 April 2008 - 18:19

    Ria :

    Hallo Mieke,
    Daar is het dan je laatste verslag uit tamele alleen had ik het nog niet zo vlug verwacht.
    Geniet nog die paar dagen,goede terug reis en we spreken elkaar wel weer.
    Liefs Ria....

  • 20 April 2008 - 20:21

    Peter En Yvonne:

    Hoi Mieke, Met een brok in onze keel je laatste verslag gelezen. Terwijl jij je spullen inpakt voor vertrek is Peter druk doende met de voorbereidingen voor zijn verblijf in Ethiopië. Hij vertrek 1 mei voor 2 weken. Dit is al zijn 4de reis naar Afrika en ook heeft dit continent hem voor altijd geraakt. We vonden het erg fijn je via deze site te volgen bij al je belevenissen en ervaringen daar. Een goede reis en een dikke knuffel van ons.
    Liefs,xxx
    Peter Yvonne.

  • 20 April 2008 - 20:31

    Elly Leunen:

    de tyd is omgevlogen he.Ik hoop dat je een goede reis hebt,je zult er nog lang op kunnen teren tot gauw in Nederland Vele groetjes van ons Elly

  • 21 April 2008 - 10:52

    Ans H:

    Mieke,jou verhalen zijn erg indrukwekkend. Met een berg ervaringen rijker ga je weer de terugreis naar Venray aanvaarden. Geniet van de vrije dagen, je hebt het dik en dubbel verdient!

  • 21 April 2008 - 13:21

    Bende Van Deurne:

    Hey Mieke
    Nog even en het zit er weer op. Gek he, het is zo voorbij. Je bent er een jaar mee bezig geweest(voorbereidingen) en nu is het alweer bijna voorbij.
    Zal best ook moeilijk zijn om daar afscheid te nemen.
    En die schilderijen ga je natuurlijk schilderen.
    Geniet nog van die laatste week.
    Groetjes
    Henk, Astrid, Bram en Floortje

  • 21 April 2008 - 18:06

    Marian G.:

    Hoi Miek. ook ik zal je mooie verhalen missen en ik heb er ook een brok van in mijn keel. Goede reiss en tot gauw. Dikke vette knuffel.

  • 21 April 2008 - 19:32

    Sraar En Marja:

    Wat is de tijd gevlogen. Ook voor jou zal het onwerkelijk voelen dat de 8 weken al weer om zijn. Geniet van de laatste dagen, goede reis naar huis en tot gauw weer.
    Groetjes van ons uit Cuijk

  • 21 April 2008 - 19:48

    Wilma:

    Hoi Mieke
    Thuis gekomen van het fam. weekend heb ik meteen de pc opgestart om te kijken of er nog een berichtje was van jou.Wat heb jij toch veel gezien en mee gemaakt en je zal het best gaan missen.Maar nu kan je uit kijken naar het tegen bezoek van je gastouders.Geniet nog maar fijn van je laatste vrije dagen en ik wens een een goede terug reis.
    See you soon,
    Wilma en Ton

  • 21 April 2008 - 20:26

    Marian L:

    Hoi Mieke,
    ik heb je berichten werkelijk verslonden! Het was buitengewoon interessant en bovendien heb je veel schrijverstalent! Je hebt het keer op keer heel pakkend weten te brengen en zo konden wij met je mee leven. Dit laatste bericht ontroerde mij en ik voel met je mee hoe dubbel dit alles is. Het afscheid zal niet meevallen.
    Een hele goede en mooie reis terug en een groot welkom in Venray!!
    Liefs, Marian

  • 21 April 2008 - 20:50

    Arna:

    Hoi Mieke
    honderdduizendmaal bewondering.
    honderdduizendmaal bedankt voor het meegenieten.
    Snik!
    liefs
    Wim, Arna en Sam


  • 21 April 2008 - 21:31

    Riet Thuis:

    Dag Kanjer.
    Ik ben nog steeds onder de indruk van jouw verhalen.Van de ene kant denk ik dat je het fijn vind weer thuis te komen maar dat het wel weer veel moeite zal kosten om alles los te laten,je komt uiteindelijk weer in een heel andere wereld terecht.Ik wens je nogmaals een hele goede reis terug veel sterkte en tot spoedig ziens.
    Liefs en groetjes.
    Riet.

  • 23 April 2008 - 16:59

    Peter En Jeannette:

    Hoi Mieke,

    Fijn en goed dat je de afgelopen weken dit avontuur hebt mogen beleven. Zoals je weet zijn we al een aantal jaren in de ban van Afrika. Je hebt mooie ontroerende weken gehad met lieve, goede mensen (vervelende chiefs. Berichtje van ons ligt thuis in de brievenbus en zie je graag in Venray. Enjoy de reis terug en geniet van het mooie weer in Nederland. Men verwacht redelijke temperatuur en een zonnetje, toch nog iets vanuit Afrika mee genomen

  • 24 April 2008 - 13:42

    Mia (CAB):

    Mieke, ik heb met bewondering je belevenissen gevolgd. Ik wens je een goede reis terug naar Nederland. Als je terug bent in Venray moet je zeker een keertje bij het CAB aankomen om te vertellen.
    Groetjes, Mia

  • 04 Mei 2008 - 15:08

    Lonneke:

    Hier nog een berichtje uit het (nog steeds) warme Tamale. Gisteren ben ik meegeweest met Madam Fulera naar een village. Jouw enthousiasme hierover kan ik helemaal begrijpen, wat een geweldige ervaring! Ik zal zeker vaker meegaan. Zij is blij dat er een ' nieuwe' Mieke is om mee te gaan, haha! Zoals ze zei Mieke goes and Mieke comes...Madam mist je nu al en hoopt van harte dat je gaat lukken wat je graag voor de kliniek wil regelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

mission complete ! !

12 Oktober 2008

actie Tamalé, een succes ?

23 Juni 2008

Weer in het gareel /Actie Tamalé

20 April 2008

Oost West Thuis Best!

20 April 2008

Geloof&onderwijs
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 53709

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: