zelf patient&actieTamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu zelf patient&actieTamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

zelf patient&actieTamale

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

25 Maart 2008 | Ghana, Tamale

Dag allemaal,

Nog geen 24 uur nadat ik schreef gezond te zijn word ik geveld door een allergische reactie met rash&itching, gezwollen ogen,handen en oren. Oorzaak denk ik .... gebruik van ontharingscreme. Ja,ja eerst proberen staat op de verpakking maar dit dus niet opgevolgd. Na 2 dagen met veel jeuk, bevlekte en warme huid vanmorgen naar het werk. Gewoon open op 2de paasdag want hier wonen ook veel moslims. Een flinke portie hydrocortisol in de bil en toen zelf ook in het roestige bed met strobaal.Na 1 uur zakt de jeuk al en val ik in slaap voor de rest van de werkdag. De zwellingen zijn ook afgenomen en de jeuk is vrijwel weg, gelukkig. Overings voelde ik me niet ziek. Goed ,dat ook weer gehad en eigen schuld dikke bult.
Nu nog over de "actie Tamalé", zo noem ik het maar. Inmiddels heb ik een reactie ontvangen op mijn e-mail aan Leo Blom in Zeeland. Hij bevestigd de mogelijkheid en zegt dat het 300 euro per vierkante meter kost. Dat scheelt een slok op de borrel. De container is nu 1/3 vol dus er is ook plaats. Nu proberen om de fin. middelen bijeen te krijgen voor het verzenden. Het lijkt veel maar het is ook een enorme afstand en de vracht gaat echt tot Tamalé. Ik hoor dat veel spullen blijven staan in de haven van Accra door allerlei onduidelijke regels. Zo staan er voor vrijwillig wereldwijd als 1,5 jaar schoenen, kinderkleding en speelgoed voor het weeshuis. Ze krijgen het niet hier zonder enorme bedragen te moeten betalen. Dus via Leo Blom is gegarandeerd dat het op de juiste plaats komt en dat is al heel wat om te weten. De lijst met benodigheden heb ik inmiddels klaar en ik heb een volgorde in prioriteit aangebracht. Ook is hier spul te koop dus gewoon geld beschikbaar stellen is ook goed. Naast hulp die zo al spontaan wordt aangeboden heb ik nog wat ideeen. Zo zag ik vorige week,met verbazing, een busje van Unicef hier rijden. Ze blijken hier dus een kantoor te hebben en ik heb besloten hier maar eens aan te gaan kloppen. Ik vraag Madam Fulera uiteraard of ze hier al eens een beroep op heeft gedaan. Zij zorgt tenslotte voor Moeder en kind, hoofddoel van Unicef. Zij zegt dit nog nooit gedaan te hebben omdat Unicef volgens haar alleen grote[ voor de sier] projecten doet, erg burocratisch is en alleen met de overheid samen werkt. ook gaan er geruchten over corruptie bij deze organisatie. Ik praat hier over met Martin Balemans die ik toevallig tegenkom, hoe bestaat het!!, vast ook de voorzienigheid. Hij geeft aan ervan te weten maar het evengoed te proberen en ze te laten zien hoe de situatie in de kliniek is. Madam Fulera word zelfs enthousiast en wil meegaan naar een afspraak bij Unicef, waarschijnlijk a.s donderdag.Ze zouden, structureel bv melkpoeder kunnen geven voor de baby's van de te zwakke Moeders, of spullen om de bevalling fatsoenlijk te kunnen doen. Toevallig waren er 6 onderleggers afgegeven door een blanke man en konden die gebruikt worden vorige week bij de bevalling van de HIV baby, Er zijn verder geen TENA's of zoiets hoor, gewoon een batik-lap met een reep om de buik gebonden. Placenta gaat in zakje mee terug incl.de opdracht deze te begraven. Al haalt het misschien niets uit bij Unicef, ik wil het wel geprobeert hebben en hun laten weten dat wij in Europa geld geven aan hun voor de allerarmsten zoals diegene die in de kliniek komen waar ik werk. Het moet gezegd worden en dit zal ik niet nalaten. Madam Fulera had een leeg buisje van ijzer&vit C tabletten van het Kruitvat[ ja, Marian je leest het goed] en ze vroeg mij of ik dit kende. Nou toevallig dus wel. het lijkt haar een ideale oplossing voor zwangere vrouwen omdat die allemaal tekort hebben aan ijzer en vitaminen. Dus Marian haal het schap maar leeg want ik heb Madam Fulera belooft bij thuiskomst een pakket ervan toe te sturen. Ze heeft me tenslotte ook van de jeuk afgeholpen en dit for free. Ik wil dat graag voor haar terug doen. Zo zie je maar hoe iets kan lopen. Kruitvat goes Afrika!!!

Ik laat het hierbij,met een paar foto's. Tot het volgende bericht. Veel groeten voor nu

Mieke

  • 25 Maart 2008 - 11:43

    Inge Kranendonk:

    hoi Mieke,
    Lees steeeds je berichtjes met aandacht en ben verbaasd dat na zoveel jaar derdewereld hulp,er nog steeds klinieken zijn met minder dan het minste. Veel succes bij je gesprel met Unicef, ik zal duimen donderdag, groetjes uit een koud (hert sneeuwt) Veenendaal, liefs Inge

  • 25 Maart 2008 - 14:27

    Anne:

    Hoe gaat het met je nu ?
    Wat doe je toch veel ervaringen op!
    Straks krijg je nog een cultuur-shoch als je weer in het welvarende Nederlandje komt.
    Hie gaat het zijn gangetje. Het weer is winters. Maart roert zij staart.
    Groeten, Anne


  • 25 Maart 2008 - 16:16

    Ria:

    Hallo Mieke,
    Bedankt weer voorje post,en ben weer zeer
    onder de indruk van je werk in afrika.
    Blijf aan jezelf denken,ik vind het zo knap dat je zoveel goed werk doet.
    Dat zit ook in jouw bloed,Mis je soms,maar ik weet dat het goed met je gaat en dat doet mij weer goed.
    Dit was het dan veel liefs Ria nu Uit Tilburg.

  • 25 Maart 2008 - 17:58

    Sabina En Didier:

    Wat een berichten en mooie foto's wederom.
    Wat goed dat je bezig bent met het regelen van allerlei spullen voor het ziekenhuis.
    Een collega van mij is trouwens ook een paar jaar geleden in Tamale geweest en herkende ook een aantal plekken op de foto's. Zij was erg enthousiast over Ghana en wilde heel graag weer terug.
    Je moet er dus ook maar van genieten, voor je het weet zit je weer op de Hei en heb je heimwee naar het warme en chaotische Ghana!

  • 25 Maart 2008 - 20:28

    Peter En Jeannette:

    Ha di Miek,

    Zo, zie je maar,je bent zo gevloerd. Fijn dat het snel is opgelost. Voorlopig de haartjes maar laten groeien, is ook goed voor de transpiratie met de temperatuur van boven de 40.
    Jammer dat het door zenden van materiaal en medicijnen niet optimaal is en in de havens blijven steken. Het bekende probleem. Liever de spulletjes direct aan de desbetreffende mensen geven die naar de gebieden gaan.Kunnen hun er ook toezicht op houden. Heb je het gevoel dat je er al langer bent dan de 26 dagen die je er nu hebt opzitten? Mieke, het ga je goed en tot hoors.

  • 25 Maart 2008 - 21:58

    Arna:

    Hoi Mieke
    Ook hierin zul je je moeten aanpassen aan de cultuur, gewoon laten groeien die handel.
    Veel succes Donderdag.
    Groetjes Wim, Sam en Arna

  • 25 Maart 2008 - 22:04

    Riet Thuis.:

    Hoi Kanjer.
    Weer met veel belangstelling jouw bericht gelezen. Gelukkig dat je weer bent opgeknapt.Ik wil je bij deze een klein financieel steuntje in de rug geven van 100 euro, het is niet veel maar alle beetjes helpen.Alleen zul je het tegoed moeten houden, ik weet niet of het op een of andere rekening gestort kan worden maar dat hoor ik nog wel.
    Je bent op de goede weg maar pas wel goed op jezelf.
    Liefs en groetjes uit Zevenaar.

  • 26 Maart 2008 - 06:53

    Silvia En Peter:

    Hoi Mieke
    Zo zie je maar weer dat je soms denkt dat er actie is ondernomen, maar dadelijk (hopenlijk) merkt dat het alsnog niet is gebeurd. Ik hoop in ieder geval dat er iets lukt. Misschien geeft Unicef spullen aan andere projecten en valt het werk in zo"n tehuis er net steeds langs. Maar....laat je horen. Is in Nederlamd ook belangrijk.
    Verder is schoonheid bij de Ghanese mannen niet zo belangrijk dus laat voortaan die haren maar staan.
    Mieke als wij nog iets vanuit Nederland kunnen betekenen dan horen wij dit graag
    Liefs Silvia en Peter

  • 26 Maart 2008 - 09:21

    Bende Van Deurne:

    Hey Mieke
    Ik wist niet dat jij last van overbeharing had? Volgens mij hebben ze daar nog een hele goede oude techniek, ontharen met een touwtje. Zeer effectief en zonder chemische zooi.
    Allergie kan erg lastig zijn en kost dan ook veel energie, gewoon aan toe geven!
    En dan de draad weer oppakken.
    Suc6 met alles.
    Groet
    Henk, Astrid, Bram en Floortje

  • 26 Maart 2008 - 12:25

    Elly Uit Leunen:

    Hallo Mieke Je bericht gelezen wat maak je allemaal mee heel wat anders dan hier .De foto van de baby)s watzijn ze allemaal mooi als ze klein zijn .Je allergie was ook wat gelukkig zo weer voorbijhier had je het denh ik niet gekregen maar ik den door de warmte Heel je beleven volgen we hier Ans komt direckt Veel groetjes van ons Elly

  • 26 Maart 2008 - 16:54

    Yvonne:

    Ik ben wel erg benieuwd naar het merk ontharingscreme wat je hebt gebruikt. Ik ontdoe mij zomers al jaren van mijn overtollige haren met de creme van VEET. Nooit ergens last van gehad.
    Any way wel vervelend voor je, veel jeuk bij zo'n temperaturen. Heel erg veel succes bij je gesprek met UNICEF. Met je gedreven- en vastberadenheid zal je ze zeker imponeren. Ik zal in iedergeval voor je duimen dat het wat oplevert voor de kliniek. Knuffel.

  • 27 Maart 2008 - 13:04

    Sraar En Marja:

    Hallo Mieke,

    Wat een pech, dat je allergisch bleek te zijn voor het ontharingsmiddel. Hopelijk gaat het nu allemaal goed met je en heb je er geen last meer van.
    Hopelijk is het gesprek van vandaag bij Unicef ook allemaal goed verlopen en ben je weer wat verder gekomen met je plan. Het is toch te gek voor woorden dat de middelen die beschikbaar worden gesteld niet op de plaats van bestemming komen.
    We wensen je heel veel sterkte toe en volgen je verhalen. We zijn benieuwd naar je volgend verslag.
    Groetjes uit Cuijk

  • 28 Maart 2008 - 10:31

    Anny & Paul.Yssels:

    Hallo Mieke
    Al verschillende weken je bericht gelezen
    je maakt nogal wat mee,hopelijk ben je weer opgeknapt van je allergie. het weer is hier niet best,bij jullie is het warm en blijft het warm.Nog 'n maand en het zit er voor jou weer op en 'n grote levenservaring rijker.Hoe is het met Kay? ik denk dat hij blij is als je weer
    gezond en wel thuis bent.Ons levendje hier is gewoon dus ben ik uitgeklets
    Mieke heel veel groetjes van ANNY & PAUL

  • 28 Maart 2008 - 20:42

    Tineke En Joop :

    Hoi, Mieke
    Met verbazing en bewondering lezen we je berichten.Het dagelijkse leven ( en struggle for life) komt door jouw mails
    zo de huiskamer binnen.Heel anders dan de journaalbeelden.
    We hopen dat er op enig moment spullen bij jullie gebracht kunnen worden, want de nood is hoog en de burocratie en corruptheid zijn ook daar aanwezig constateer jij.
    Geef maar aan hoe wij jou het beste kunnen helpen om je doel te bereiken?
    Wanneer en hoe kunnen we bv. een donatie doen?
    Eigenlijk voelen we ons op dit moment een beetje machteloos.
    Alle goeds toegewenst en hopelijk blijven je gezondheidsperikelen beperkt totwat jeuk.

  • 28 Maart 2008 - 21:20

    Math & Ellie:

    Hoi Mieke,

    via Arna hoorde ik van je site en heb met verbazing en be- en- verwondering zitten lezen!!!
    Een ware cultuurshock lijkt me.

    Heel veel succes met al het goede werk dat je doet,knap van je.

    Hartelijke groetjes uut Rooij

    Math & Ellie

  • 29 Maart 2008 - 13:05

    May:

    ha die mieke,
    ja,ja, voor dat je het weet ,krijg je iets...logisch eigenlijk,want alleen de temperaturen zijn al niet voor ons lijf bedoeld.enfin,je hebt het weer gehad..en nu maar hopen dat dat alles is.
    geweldig dat je je zo inzet!!!!!knap hoor
    maar zo ken ik je ook...als je iets doet,doe je het goed!
    veel inspiratie,kennis en zegen gewenst voor de komende week(en)
    liefs,may

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

mission complete ! !

12 Oktober 2008

actie Tamalé, een succes ?

23 Juni 2008

Weer in het gareel /Actie Tamalé

20 April 2008

Oost West Thuis Best!

20 April 2008

Geloof&onderwijs
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 53734

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: