Vrouwen en kinderen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Vrouwen en kinderen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Vrouwen en kinderen

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

22 Maart 2008 | Ghana, Tamale

Hallo,hier ben ik alweer.

De internetverbinding doet het vandaag goed dus maak ik nog snel een bericht.

Nu over vrouwen en kinderen hier.Vrouwen en kinderen zijn de ruggengraat van het land. De vrouwen zijn echt de hele dag aan het werk, gekleed in kleurrijke traditionele batikkleding, het hoofd fier omhoog, volgestapeld met grote schalen en kommen, stookhout, stenen kruiken, kleine vitrines met etenswaar en ik zag zelfs een vrouw met een naaimachine op haar hoofd. Kind op de rug gewikkeld en vaak alweer zwanger van de volgende. Je ziet de vrouwen veel in groepjes bijeen. Ze hebben ook bijeenkomsten onder de boom over microkrediet, hygiene in huis, goede voeding ed. Het valt op dat ze veel met elkaar lachen. Ook als ze de was doen, dit gebeurt allemaal met de hand en in een bepaalde volgorde die ik nog niet doorheb. Ze gebruiken div. soorten keysoap en werkelijk waar, hun was wordt er sneeuwit mee. Die van mij wordt alsmaar grauwer. Ze vinden dit ook voornaam en de was en het eten zijn zeer belangrijke aangelegenheden van de vrouw. Daarnaast het gezin en de verkoop van waar. Vrouwen en kinderen hebben het hier zwaar maar ze klagen niet valt me op. Er zijn overduidelijke rolpatronen en men vind het best, zo lijkt. Emancipatie is niet aan de orde. Vrouwen krijgen gemiddeld 7 kinderen. Geloof en traditie spelen hierin de grootste rol. Bij de jongere vrouwen komt meer besef over het aantal gewenste zwangerschappen maar het blijft een lastige kwestie. Prikpil of andere vorm van anti-conceptie gebruiken gebeurt stiekum buiten medeweten van de partner/echtgenoot om. Er word wel voorlichting gegeven maar het blijft een moeilijk bespreekbaar thema terwijl het wel een veel beoefende bezigheid is hier. Weinig vrouwen zijn echt blij met de zwangerschap zie ik in de kliniek. Het betekent vaak weer een zorg erbij. De eerste 2 bevallingen heb ik deze week meegemaakt. zie de fotos van de pasgeborene. 1 kindje woog maar 900 gram en heb ik vanmorgen voor dag en dauw teruggebracht naar haar dorp, 20 km verderop. Ze is gisteren met weeën komen aanlopen en ze moest vandaag deze weg weer terug lopen.Te gek, dus heb ik de taxi betaald[ 3 euro, van het geld van Riet uit Zevenaar] en ben met haar naar het dorp teruggegaan. Ze was er dankbaar voor. De Moeder, 26 jaar, heeft HIV en is er niet goed aan toe. Waarschijnlijk zal de baby als wees opgroeien. De kinderen gaan vanaf 4 jaar naar school en zijn voor die tijd bij Moeder of Oma. Ze vermaken zich uitstekend met bijna niets, een oude fietsband die ze proberen vooruit te rollen, een blikje waar ze steentjes in en uit doen, in de boom klimmen of rond het kookvuur zitten. Ze slapen op de rug van de Moeder of gewoon op de grond. Ze luisteren erg goed naar de Moeder of een ouder iemand. Om die reden geniet ik veel respect van de kinderen. Ongevraagd doen ze dingen voor me, halen water, zetten de fiets binnen enz. Ze zijn ook heel nieuwsgierig en vinden op de foto mogen te gek. De buurtkinderen komen joelend aangerend als ik thuis aankom. Ik leer ze Nederlandse woordjes zoals: Hoije, Toedeloe en lekker ding. Ik koor zeggen ze me na en dan gieren ze het uit. Ja, zo'n salaminga in de buurt is een bron van vermaak voor hun. Ze dragen volgens mij allemaal de kleertjes uit de zak van MAX en schoenen heeft bijna niemand. Ze lopen op plastic slippers of op blote voeten. Er zijn div. vrijwilligers die op school helpen en allen geven aan dat het opl. niveau betreuringswaardig laag is. Het is enkel nazeggen en uit het hoofd leren, dag in dag uit. Alles wordt eindeloos herhaald en dan nog blijft er weinig hangen. De letter P hoort nu eenmaal bij Pineapple en het is ondenkbaar dat het ook de beginletter van Paprika kan zijn. Slechts weinigen genieten een goede vervolgopleiding. De meesten volgen dan een beroepsopleiding tot naaister, timmerman, smid of ze starten hun eigen handeltje.

Ik zal nog iets vertellen over de omgangsvormen hier, niet geheel onbelangrijk.Uitgebreidt groeten is heel beleefd en belangrijk , ook al ken je diegene nauwelijks. In de begindagen begreep ik het niet zo goed maar nu doe ik gewoon mee. Werkelijk iederen groet je met Deseba, Antere of Anoela. Je dient dan naaaaaaah [op zangerige toon] te antwoorden. Dan word gevraagd hoe je dag is, of het goed met je gaat en of je fiets het goed doet.Telkens antwoord je met naaaaaaah. Dan ben jezelf aan de beurt en vraag je de ander hoe het met hem gaat, zijn familie, zijn handel, zijn koeien en geiten, zijn uienveld etc. Je bedenkt maar wat en de ander antwoord steeds met naaaaaah. Dit neemt veel tijd in beslag en ergens op tijd komen kan dan ook niet, zo zit dat. Het gebruik van de r-hand is eveneens heel belangrijk. De l-hand gebruik je voor reiniging en toilet en is dus onrein. Men doet dus alles met rechts. Als het niet anders kan omdat je bv iets rechts vast hebt dan zeg je "sorry for left". Dit hoort zo. Ik ben al div. malen op de vingers getikt omdat ik links wilde betalen of iets aanpakte. Ik let er nu echt goed op. Daarintegen peutert men in het openbaar in de neus, krabt zich in het kruis of spuugt men op de grond[ met een boogje]. Ook schaamt men zich niet om langs de weg te plassen. Kinderen doen dit zo wie zo maar ook volwassenen. Ze hebben een gekleurd plastic fluitketeltje bij de hand om zich daarna schoon te spoelen. Ik probeer echt alles zoals het hier hoort,maar in het openbaar plassen krijg ik[nog] niet voor elkaar. Ook gooit men alles, echt alles, gewoon op de grond. Het is dan ook op vele plaatsen een openbare vuilnisbelt. Ondanks de hitte, open riolen en massa's mensen heb je weinig ongedierte en ook valt het aantal vliegen erg mee. En Arna, buiten een kakkerlak of salamander die je voor de voeten loopt in huis zie ik hier weinig engs rondkruipen. Zo, ik stop er nu mee.
Kijk naar de foto's, geniet ervan en ik zeg tot de volgende keer want ik ben nog lang niet uitverteld,

Mieke

ps: het blijft warm, in de middag kruipt de temperatuur op tot 45 gr, in de nacht blijft het rond 30 gr. puffen is het wel.


  • 21 Maart 2008 - 16:43

    Fam. Nabuurs:

    Hoi Mieke, wat fijn dat het goed met je gaat. Je maakt wel wat mee zeg,leuk om dat te lezen.Blijft altijd moeilijk als je linkshandig bent he.
    Hier worden het erg koude paasdagen.
    Groetjes van ons allen en ook van Pap en Moe.

  • 21 Maart 2008 - 16:44

    Sraar:

    Hoi Mieke,

    Zou dit nou ook komen door de invloed van buitenaf of is dat afhankelijk van waar je in afrika leefd want er zijn ook nog stammen in de rimboe waar de vrouwen het voor het zeggen hebben.

    Eigenlijk zou dat niet verkeerd zijn dat vrouwen de baas zouden zijn in de wereld maar dan wel op de vrouwen manier en niet wat je vaak ziet dat vrouwen de baas zijn in een mannenbolwerk op de mannenmanier.

    Trouwens wanneer komt je boek uit? zoals jij schrijft zou dat best kunnen volgens mij.

    Groetjes,

    Sraar

  • 21 Maart 2008 - 19:29

    Marian G.:

    Hoi Mieke.
    Mooie foto'en inderdaad een prachtig verhaal voor een boek zoals Sraar schrijft. Ik merk wel dat je er helemaal in je nopjes bent. Wat het weer betreft, je gelooft het niet maar in Duitsland en Frankrijk heeft het gesneeuwd en geen beetje ook niet. Hier was het hagel, regen en natte sneeuw.
    In mijn vorige reactie had ik het over de rommelmarkt en vanmiddag kreeg ik het bericht dat er weer een is in het Stekske 27 april. Als jij nu verteld wat ik aan de kant kan laten zetten, dan sla ik het wel op. Je weet er is nog wel plaats in het magazijn. Dus laat maar horen(lezen).
    Ik kijk iedere keer met spanning uit naar je verhaal, echt boeiend.
    Hopelijk tot gauw weer of ga je met de vroedvrouw op pad? We zien het vanzelf.
    Met Pasen zul je wel in de kerk zijn denk ik, want dit is natuurlijk hét feest. Vrolijk Pasen en een dikke knuffel Doeiiii.

  • 21 Maart 2008 - 21:37

    May:

    mooi mieke,
    het ontroerd me...jij kijkt inderdaad je ogen uit...ik vind het allemachtig prachtig,dat ik je zo een beetje kan volgen,wat een belevenis!!!
    laat het je goed blijven gaan,en ik verheug me alwer op je volgende bercht
    liefs may

  • 22 Maart 2008 - 08:19

    Peter En Jeannette:

    Hoi Mieke,

    Prachtige foto's, ja het zijn allemaal echte fotomodellen zonder opsmuk. Je zou willen dat ze de goede kansen hadden. Goede gezondheidszorg en onderwijs is voor ons van zelfsprekend, hier helaas nog niet. Enjoy it

  • 22 Maart 2008 - 09:41

    Bende Van Deurne:

    Hey Miek alweer!
    Fijn hoor al die thema's. Dus ook daar is een Zij-Actief oftewel De vrouwenbond.
    Wel leuk om te lezen.
    Ook de omgangsvormen, heel apart. Maar alles heeft natuurlijk zijn tijd nodig. En aangezien het nogal warm is ff rustig aan doen(denk ik )
    Het zal niet mee vallen als linkshandige alles rechts te moeten doen. Soms ook wel tegenstrijdig, inderdaad wat je schrijft. Alles links, maar wel lekker krabben in het kruis of peueteren in de neus mag wel (hahaha).
    Mieke suc6 met alles daar en hou je hoofd koel, letterlijk en figuurlijk.
    Groetjes
    Henk, Astrid, Bram en Floortje

  • 22 Maart 2008 - 16:00

    Ria.:

    Hallo Mieke,Ben weer zeer onder de indruk van je verhaal en wat je ons vertelt.
    De eerste 2 bevallingen heb je ook meegemaakt natuurlijk ook een hele belevenis.Blij dat alles goed met je gaat.
    Werner vraagt of je nachts goed slaapt.
    Ben vandaag gaan winkelen in mulheim
    en tijdens het winkelen en alle luxe van hier,gaan mijn gedachte naar jouw en naar afrika.
    Veel liefs Werner en Ria.

  • 22 Maart 2008 - 22:49

    Yvonne:

    Ha Mie, spierwitte was dat is wat ik nu ook altijd wens. Neem een paar stukken van die keysoap mee please. Heerlijk om je berichten te lezen en te weten dat het je goed gaat. Wat een mooie snoetjes hebben die kleintjes toch. Morgen gaan we onze snoetjes (Samuel, Oliver en Sophia) op pad. Heel veel liefs uit een guur Nederland.
    Knuffel van ons allemaal. xxx

  • 23 Maart 2008 - 11:26

    Wilma:

    Hoi Mieke,
    vanmorgen aan het Paasontbijt waren mijn gedachten weer eens bij jou,wat hebben wij het hier toch goed, terwijl daar zo'n armoede heerst.Wat een mooie kindjes met van die lekkere toetjes.Indrukwekkend hoor dat je meegeholpen hebt met die bevallingen.Fijn dat het zo goed met je gaat.
    Paasgroetjes van Wilma en Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

mission complete ! !

12 Oktober 2008

actie Tamalé, een succes ?

23 Juni 2008

Weer in het gareel /Actie Tamalé

20 April 2008

Oost West Thuis Best!

20 April 2008

Geloof&onderwijs
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 53728

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: