De Handel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu De Handel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

De Handel

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

22 Maart 2008 | Ghana, Tamale

Dag allemaal,

We zijn alweer bijna 1 week verder dus hoog tijd voor een nieuw bericht. Ik heb een indrukwekkende week achter de rug maar daarover later meer. Er is hier zoveel om over te vertellen dat ik maar rubrieken ga maken want anders wordt het nogal chaotische. Vandaag "De Handel". Alles is hier eigenlijk handel en dit speelt zich af in de openlucht en vnl langs de straatkant. Het start bij zonsopgang en gaat door totdat de zon onder is want dan is het pikkedonker hier. Het lijkt ook wel of iedereen iets verkoopt, de meest vreemde zaken worden hier aan de man gebracht. Aan de straat koken veel vrouwen op open houtvuur allerhande maaltijden en hapjes zoals Yam, banku, cocoskoekjes, een soort oliebollen, pindaringen, water, de ommisbare keysoap[ om mee te wassen] en tomatenpuree. Het is trouwens een heel karwei om de dagelijkse hoeveelheid schoon drinkwater te bemachtigen en thuis te krijgen. Men verkoopt dit in plastic zakjes van 0,5 ltr. De lokale bevolking drinkt dit niet maar gebruikt het ongefilterde water waar wij direct ziek van zouden worden. Ook hele maaltijden worden aan de straat verkocht. Mensen hebben hun plastic bord altijd bij zich en eten als ze geld ,honger en tijd hebben. Hier zit geen structuur in en men eet ook eigenlijk altijd alleen. Je ziet veel naai-ateliers langs de weg en hier kun je kleding laten maken van mooie batikstoffen en mijn 2de rokje is in de maak. Dit kost 10 cedi=6 euro en is echt vakwerk. Bij Mister slim heb ik van geitenleer zelf sandalen gemaakt met een rubberen zool van autoband. Als het moet zijn ze wel inventief maar liever niet. 7 dagen per week gaat de handel door alleen niet als ...........het regent!! Dit was dus vorige week in de ochtend het geval, een fikse bui en de hele economie stort in elkaar. Iedereen wacht..........totdat de bui over is. De kinderen blijven thuis van school evenals de meester, kantoor en bank blijven gesloten. Zelfs de kliniek waar ik werk opende pas de deuren nadat het droog was. Niemand maakt zich daarover druk, het is gewoon zo. Ik moet wel zeggen dat in een mum van tijd de baksteenrode wegen veranderden in oranje modderpoelen maar toch, voor ons ondenkbaar. Na de bui kwam razendsnel weer alles op gang dat wel. Kijk beslist naar de foto's die geven een goede impressie. Afgelopen week ben ik met fysiotherapeut Hester meegeweest die als vrijwilliger lich. gehandicapten aan huis helpt met het aanleren van oefeningen.Men kent dit hier niet en er is geen enkele voorziening voor deze kinderen. Ze leven geisoleerd maar wel bij familie. Echter ze komen vaak niet van het erf af. De blijheid van de kinderen met de aandacht was ontroerend. Ook trof mij de leerbaarheid van de kinderen. Ze willen zo graag maar er zijn geen voorzieningen. Ik bezocht ook een school/internaat voor blinden en verstandelijk gehandicapten, weer van een andere organisatie. Je hebt in Ghana geluk als er een organisatie enigzins voor je zorgt. De overheid neemt geen enkele verantwoordelijkheid hierin. Alle kinderen hebben littekens/marks in een bepaald patroon op de arm,been of gezicht. De medicijnman of dorpschief maakt inkepingen in de huid en stopt hier een kruidenmengesel in. Men is ervan overtuigd dat ze hierdoor zullen genezen. Is het niet nu dan wel in de toekomst. Bij deze ronde door de dorpjes merk je een totaal gebrek aan kennis over lich of geestelijke beperkingen. Toch worden ze niet uitgesloten. Men accepteert hen zoals ze zijn en dat ze er zijn. Kijk ook hier naar de foto's voor een impressie.

Ik maak het heel goed, zowel fysiek als mentaal. Ik heb niet teveel hinder van de omstandigheden waarin velen verkeren. Het lukt me om voldoende afstand te houden van alle ellende en kan genieten van de blijdschap, opgeruimdheid en de positieve instelling van de lokale bevolking. Ik laat het hierbij voor nu, veel plezier met lezen/kijken en tot gauw weer.

Mieke

  • 21 Maart 2008 - 15:41

    Ria:

    Hallo Mieke, ik zat al uit te kijken naar post van jouw,allemaal indrukwekkend wat je allemaal schrijft,leuk met de foto"s van de winkels blokker etc Ben blij dat het goed met je gaat.iedere keer door jouw informatie kun je het allemaal toch nog niet bevatten dat het daar allemaal zo is.
    Dit was het weer veel liefs deze keer
    vanuit Wesel duitsland groetjes werner en ria.

  • 21 Maart 2008 - 15:52

    Yvonne:

    Hoi Mieke, Vanuit Venray wat geteisterd wordt door maartse buien met hagel, af en toe sneeuw en flinke windstoten lezen we met verwondering je bericht. Stel je eens voor dat hier alles stil viel bij iedere bui. Bij je onderschriften van de foto's moeten we erg lachen, behalve bij de doodskist natuurlijk. Ook wij zijn blij te lezen dat je het goed maakt. Blijf gezond en we groeten je hartelijk.
    Peter en Yvonne.

  • 21 Maart 2008 - 15:54

    Mieke Coenders :

    hallo mieke ik heb je bericht gelezen over handel en ook je foto's gezien mooi ben je nog bezig om dingen uit nederland over te brengen naar ghana is dat je gelukt verder kan ik mooi meeleven wat je allemaal schrijft ik mail je maar niet zo lang omdat ik nog geen antwoord hebt van je dat je mijn mailtje ook krijgt verder gaat het goed on nederland en venray ik moet weer naar dokter froom en naar dokter werter met ans en mientje voor de uitslag verder lieve groeten van mij en van het paas vierende nederland daag mieke Schuttersveld.

  • 21 Maart 2008 - 19:11

    Wilma:

    Hoi Mieke
    Ook ik kijk elke keer uit naar een mail van jou.Elke keer van die boeiende verhalen.Ik zie aan de onderschriften van de foto's dat je met je gedachten toch ook bij ons bent.Ik zal Renate de schoenen laten zien.
    Fijn dat het goed gaat met jou Alleen veel maartse buien .Hier gaar verder alles zijn gangetje.

    Groetjes van ons en pas op goed je zelf

  • 22 Maart 2008 - 08:08

    Peter En Jeannette:

    Ha Miek

    Ja het blijft me verbazen op nog geen 10 uur vliegen dat je in een totaal andere wereld zit. Fijn om te lezen dat je niet alle leed aantrekt en datgene doet wat de afrikaanse mensen prettig vinden. Het blijft schrijnend des te meer dat je in Nederland veel mensen ziet die alles hebben en de juiste voorzieningen, en nog blijven mopperen en ontevreden zijn. Je weet dat ik dat onbegrijpelijk vind.
    Ben benieuwd hoe je rokjes staan, al wat bruiner geworden? Het ga je goed en tot de volgende keer.

  • 22 Maart 2008 - 09:34

    Bende Van Deurne:

    Hey Mieke
    Leuk die winkeltjes, je hebt het leuk omschreven! Wat een wereld, het is niet te geloven allemaal. Wel fijn dat je soms ook voordeel hebt om goedkoop te "shoppen".
    Alles wat je mee maakt, volgens mij kun je daar een boek over schrijven.
    We kijken uit naar een nieuw bericht.
    Mieke succes met alles
    Groet, Henk, Astrid, Bram en Floortje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

mission complete ! !

12 Oktober 2008

actie Tamalé, een succes ?

23 Juni 2008

Weer in het gareel /Actie Tamalé

20 April 2008

Oost West Thuis Best!

20 April 2008

Geloof&onderwijs
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 53664

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: