een andere aanpak - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu een andere aanpak - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

een andere aanpak

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

17 Maart 2008 | Ghana, Tamale

Anoela,

Vanmorgen naar de kerk geweest en zie,ik kan op internet en zelfs de foto's plaatsen lukt. Ik heb er al gezet bij het gastgezin dus kijk maar. Ze zijn wel donker maar in huis is weinig licht, vandaar. De mis begon om 8.00 uur en duurde tot 11.00 uur.Dat is nog eens andere koek hé.Daarnaast ook een bijzondere ervaring. Mensen raakten in een soort trance, gilden en klapten als bezetenen. Wel even wennen als ongelovige ziel. Een eindeloze reeks voordrachten en gezangen met veel herhalingen, hallelujah en praise the lords.
De onvoorwaardelijke overgave en verheerlijking was soms ook wat beangstigend moet ik zeggen.Ook mijn gastouders gaan er helemaal in op. Er werd echter ook veel gelachen en bevestigend gereageerd bv als verteld wordt dat er mensen zijn die geloven dat wij van de aap afstammen. Men giert het uit.. Maar goed, offeren moest ook gebeuren dus dat is hier hetzelfde. Op het einde is geprobeert om me te bekeren maar ik denk dat het bij deze ene ervaring blijft.
Maar goed, nu wat anders.. Ik heb uitgebreidt geschreven over de gebreken van de kliniek waar ik werk. Gisteren heeft ook de enige nog functionerende tensiemeter het begeven. Er zijn wel nieuwe medicijnen gekocht maar meer dan bananensiroop voor kinderen met diarree en ORS en wat paracetemol was er niet te krijgen. Mijn ongedurige aard en niet gewend aan stilzitten hebben me op een idee gebracht. Kan ik niet proberen om meubels zoals bedden, nachtkastjes, matrassen, beddengoed, handdoeken, tensiemeter,weegschaal, bekkentjes, urinepotjes, onderleggers, tafels en stoelen voor de wachtkamer en ga zo maar door van Holland naar hier te krijgen. In gedachten zie ik het volle magazijn van GGZ NML en het lege magazijntje hier, de verroeste bedden en de te vuile lakens en geen enkele handdoek in de kast. Ik bespreek het met Madam Fulera en ze is enthousiast over het idee. Ik besluit een poging te wagen en te gaan onderzoeken of er betrouwbare en goedwillende mensen en organisaties zijn die kunnen helpen aan het realiseren hiervan. Via via hoor ik van Pastor Balemans van de witte paters uit Heythuizen die hier al 48 jaar woont en werkt in deze omgeving. Ik laat er maar geen gras over groeien[ zie je hier ook niet,daar niet van] en bel met hem en maak een afspraak voor de volgende morgen. Ook besluit ik GGZ NML te mailen en het verzoek om materiaal en misschien nog iets extra's beschikbaar te willen stellen. De volgende morgen vroeg op de fiets voor een 2 uur durende fietstocht naar Pastor Balemans. Hij geeft zorg aan 700 [!!!]kinderen en volwassenen die lich. gehandicapt zijn in the Northern Region. Dit samen met het liliane-fonds uit Nederland.Hij heeft een werkplaats waar ze protesen, op maat rolstoelen voor de wegen hier maken, krukjes en steuntjes en noem maar op. Lokale mensen doen dit en dit is natuurlijk geweldig. Hij luistert ook naar mijn vraag en wil helpen. Hij kent Madam Fulera en haar werk aan de aller-armsten hier en kan zorgen dat het geschonken materiaal op de plaats van bestemming aankomt. Hij belt met een Pater in Zeeland [Nederland ] en vraagt naar de mogelijkheden. Die zijn er[ niet te geloven] Het kan als volgt: materiaal wat beschikbaar komt moet getransporteerd worden naar Burgh-Haamstede in Zeeland. De pater daar verpakt alles en zorgt voor de juiste documenten en verscheept vervolgens naar Accra en dan door naar Tamale [800 km over de weg]. Omdat het via de kerk/missie loopt zijn de kosten lager. Hij dacht 500 euro[ oei wat veel!!1] per kubieke meter. Er past best veel in 1 kubieke meter is me gezegd door slim stapelen. Het lijkt allemaal betrouwbaar en te realiseren. De organisatie waarvoor ik hier werk wil ook meehelpen. Het lijkt op een uitvoerbaar plan Misschien kan ik toch iets tastbaars achter laten met hulp van Nederland. Dit zou mooi zijn, toch Ik houd jullie op de hoogte en ik plaats nu nog wat foto's erbij.

Wederom veel groeten van mij.

ps weer erg bedankt voor de lieve reacties

  • 16 Maart 2008 - 14:54

    Marian:

    Hoi Mieke. Als dat toch lukt,tjonge zeg.Ik bedenk me dat er dan toch veel meer jou kant op kan komen is het niet? Te bedenken hoeveel er na de rommelmarkt in de container beland, weet je nog? Moeten we het toch eens over hebben, want ik help altijd bij de rommelmarkt hier in de wijk en wat er dan over is, kunnen we toch ook iets mee doen. Je krijgt het denk ik nog druk als je weer thuis bent. Weet je wat? Ik ben ongelooflijk trots op je. Ik zag al dat je een lekker kleurtje hebt gekregen en mooie witte haren. Vol verwachting kijk ik uit naar je volgende verhaal en ik begrijp uit de reactie's dat ik niet de enigste ben. Veel liefs en tot gauw.

  • 16 Maart 2008 - 16:25

    Sabina & Didier:

    Hee Mieke,

    Dat klinkt als een fantastisch plan! Als wij kunnen helpen, door bijvoorbeeld wat geld over te maken (die €500 per m3 moet toch betaald worden...), dan horen we het wel!
    Succes!

  • 16 Maart 2008 - 20:33

    Arna:

    Hoi Mieke
    Is toch te gek dat er niemand op dit idee is gekomen.En als we kunnen helpen laat het ons weten.
    Fijn om te horen dat je je draai gevonden hebt. Had het trouwens veel primitiever voorgesteld, maar je heb zowaar een keuken en huiskamer. Badkamer had iets luxer gemogen of niet. Nog geen enge beesten en ongedierte tegen gekomen?
    We wachten vol spanning op je volgende bericht.
    Liefs
    Wim Sam en Arna

  • 16 Maart 2008 - 20:43

    Tineke En Joop:

    Hoi,Mieke
    Door jouw reisverslag komt de realiteit wel weer erg dichtbij. Wat is het toch ongelijk verdeeld in de wereld. Wel echt des Michels om de koe direkt bij de horens te pakken. maar in dit geval helemaal terecht! We zijn blij dat het goed met je gaat in het gastgezin en met je dagelijks werk.we krijgen de indruk, dat jij je draai begint te vinden.Wat is een m3 duur om te verschepen .... dus maar heel goed kijken wat zinvol is om te versturen. Wij zullen ook ons steentje bijdragen.
    Ondanks het gebrek aan van alles en nog wat maken de kinderen op je foto's een
    vrolijke indruk.Fijn om te zien.
    Hou je goed en tot de volgende mail.

    Tineke en Joop

    P.S. En als het internet de volgende keer weer niet wil lukken, zou ik toch maar eerst naar de kerk gaan.

  • 16 Maart 2008 - 20:54

    Math,Joke,Lisa,Nynke:

    Hoi Mieke, wat een goed idee, ik dacht al wat doet Mieke toch de hele dag want, stilzitten is niks voor haar, en je zit niet stil dat zien we nu wel.Ook als wij kunnen helpen horen we het wel.
    Groetjes van ons allen ook van Pap en Moe.(die krijgen al jou berichtjes uitgeprint van ons en zo kan pap het dan aan moe voorlezen,en bewaren) Doei doei,tot snel weer, Math,Joke Lisa,Jim,en Nynke

  • 16 Maart 2008 - 21:16

    Ria :

    Hallo mieke,al zo vlug weer post van jouw waarin je weer heel wat te vertellen hebt,wat fijn dat je dit allemaal kunt regelen.
    Ik ben trots op je,foto's zijn erg leuk.waar je woont ziet er helemaal niet slecht uit.ik had veel slechter verwacht
    veel liefs ria veel succes bij alles wat je onderneemt.

  • 17 Maart 2008 - 11:15

    Wim:

    Hoi Mieke,

    Heb je oproep gelezen en zal het GGZ netwerk eens aanspreken. Eerste reacties zijn positief, ik houd je van concrete zaken op de hoogte.
    Wat een armoedige omstandigheden die je beschrijft en in foto's laat zien, geen vergelijking met hier. Gelukkig bezie je het met jou realisme en kun je het wat relativeren. Boeiend om te volgen, hou je goed en tot lezens.

    Wim

  • 17 Maart 2008 - 11:49

    Yvonne:

    Typisch Mieke, gewoon aanpakken. Ben zo trots op je. Hoop vurig dat je plannen worden gerealiseerd. Laat horen als we iets voor je kunnen doen.
    Veel succes en warme groeten van ons.
    Knuffel

  • 17 Maart 2008 - 18:00

    Bende Van Deurne:

    Hey Mieke
    Wat een initiatief, maar dat is wel aan jou besteed! Je moet er wel wat voor over hebben om even bij iemand op bezoek te gaan, 2 uur fietsen!?
    De omgekeerde wereld, niet alleen financieel en materieel, ook wat het weer betreft. Maartse buien, veel regen en ontzettend koud
    Natuurlijk sluiten wij ons aan bij de rest, wat hulp betreft.
    Suc6 met al je uitdagingen en we keep in tutsch(hahaha)
    Groet
    Henk, Astrid, Bram en Floortje


  • 17 Maart 2008 - 23:47

    Annie:

    Hoi Mieke,
    Goed van jou hoe jij de bevolking daar probeert te helpen, ik volg met spanning al je berichtjes.
    Mieke veel succes,
    Annie van de Engelse les

  • 18 Maart 2008 - 04:09

    Anne:

    Geweldig Mieke,
    Ik hoop zeer dat je plan uitgevoerd wordt.
    Dan kan iedereen er van profiteren en jij zal er veel voldoening van hebben.
    Daadwerkelijke hulp.
    Groet,Anne

  • 18 Maart 2008 - 09:09

    Mieke Coenders:

    Ik heb je mailtje over ghana gelezen met ans.Heel veel groetjes uit venray.

  • 18 Maart 2008 - 17:48

    José:

    Hoi Mieke
    Dit plan van aanpak past wel helemaal bij jouw werkwijze. De koe gelijk bij de hoorns pakken. Terwijl ik het lees voelt het alsof je tegenover me zit. Jouw kennende gaat dit helemaal lukken. Een tensiemeter ligt al voor je klaar, klein beginnetje maar toch.
    Fijn je verhalen te lezen en dat het goed met je gaat.
    Groetjes José

  • 19 Maart 2008 - 22:30

    Riet Thuis:

    Dag KANJER
    Wat zullen zij blij zijn met jou!!!Geweldig zoals jij je inzet voor die mensen,ik hoop dat het je allemaal gaat lukken maar daar ben ik eerlijk gezegt niet bang voor.Met jouw positieve inzet weet ik zeker dat je het voor elkaar krijgt,en wij hier maar zeuren dat de gezondheidszorg zo duur is.Wat die kerkdienst betreft, dat doet mij denken aan Zuid Afrika daar ging dat ook zo.
    Ik wens je heel veel sterkte en pas goed op jezelf.
    Liefs en groeten uit Zevenaar
    Riet.

  • 20 Maart 2008 - 21:03

    Elly:

    Mieke, je bent geweldig!
    Niet te geloven!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2009

mission complete ! !

12 Oktober 2008

actie Tamalé, een succes ?

23 Juni 2008

Weer in het gareel /Actie Tamalé

20 April 2008

Oost West Thuis Best!

20 April 2008

Geloof&onderwijs
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 53661

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: