Making good progress !!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Making good progress !!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Making good progress !!!!

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

20 Maart 2010 | Ghana, Tamale

Beste allemaal,

Hoe staat het ervoor met de kliniek ,2 jaar later. Daarover gaat dit verhaal.

Ik ben nu bijna 2 weken aan het werk en kan al het een en ander hierover vertellen. Het weerzien met Madam Fulera was hartelijk. Ze was verrast me te zien, wist niet dat ik zou komen en begon direct met het bedanken voor de toegezonden spullen. Bij binnenkomst was me al direct opgevallen dat de wachtkamer er niet meer was. Ook oogde het geheel schoner en netter. Bij de ingang een grote sateliet in een ijzeren kooi. Wat betekent dit dan in hemelsnaam. We zullen het gaan zien.

De voormaleige spreekkamer is een administratiekantoor incl computer geworden met een heuse adminstrateur, de neef van Madam uit Kumasi[ 500 km ten zuiden van Tamale] De bureaucratie heeft zijn intrede gedaan. Of dit als vooruitgang gezien moet worden weet ik nog niet. Er is ook een nieuwe man op het laboratorium, Mohammed, en ook deze ruimte oogt iets professioneler. In de verloskamer en ziekenkamer staan de gestuurde bedden en nachtkastjes, een hele verbetering. De lakens en spreien zie ik niet. Naar later blijkt zitten deze nog ingepakt in de toegestuurde dozen[aangekomen in dec.2008!] Als de wiedeweerga krijgen de nurses de opdracht deze voor de dag te halen en de bedden te gaan spreien. Ook de badhandoeken en washandjes zitten nog ingepakt. Je kan zien dat ze hiermee geen raad weten. Ik heb ze, als vanzelfsprekend, bedoeld voor de om zich na de bevalling mee op te kunnen frissen. Madam deelt echter aan al het toegestroomde personeel een handdoek en washanf\d uit en zegt streng dat ze vanaf nu regelmatig de handen moeten wassen tijdens het werk. Tot nu toe heb ik geen handdoek meer kunnen traceren. Ik vrees dus het ergste. De gestuurde kast heeft veel gelden van het transport. Het slot is kapot en ook de planken passen niet zo goed. een en ander is ontzet, jammer. Deze kast was bedoeld om de lakens en handoeken alsook gazen en verbandmateriaal dustfree op te bergen. Opdracht 1 stel ik vast. Madam komt aanlopen met het douchstoeltje en vraagt wat dit voot iets is. Opdracht 2- ik demonstreer direct in de doucheruimte hoe het hoort[ de bouten heb ik vanuit Nederland meegenomen] Veel Oooo,s en Aaaaa,s maar je kan merken dat het nut ervan niet doordringt. Ik pak de koe bij de horens en zeg dat we er binnenkort over zullen spreken om eea in orde te maken zodat er ok echt gedoucht kan worden. Dit zal nog een lastige kwestie worden schat ik zo in. De rolstoel, waar zo dringend om verzocht was, staat onder het stof in een verre uithoek. Ik ben verrast als ik het magazijntje zie. Volgestouwd met medicijnen, spuiten,naalden,siroops,handschoenen enz. Zo leeg als het 2 jr terug was zo vol staat het nu. Het is wel een rommelig en onoverzichtelijk geheel en div. onuitgepakte dozen die ik gestuurd heb staan er ook. Opdracht 3- ordenen en goed en dustfree opbergen van verbandmateriaal. Er is zoveel meer nu [ik zie steriele compressen in alle maten] Onbegrijpelijk dan dat er zo mee wordt omgegaan. De spreekkamer is verplaatst naar de binnenplaats in the open air. Madam is heel blij met de tafels en houten stoelen, die hier netjes in rijtjes staan opgesteld. De weegschaal en tensiemeter zijn ook uit Holland. De curver wasboxen doen dienst als afvalemmers en staan overal, mooi zo. een resultaat om tevreden over te zijn dacht ik zo. Applaus voor allen die hieraan hebben bijgedragen.
Op de foto,s[ als dit tenminste wil lukken want er zijn veel ligts off steeds] zie je zelf hoe het er nu uitziet.

Over de inhoud van het werk en de ,wederom boeiende,belevenissen vertel ik later.


Het gewenningsproces is toch wel goed verlopen mag ik zeggen. De hitte vraagt het meest alsook de omstandigheden van het gastgezin. Hierover in mijn volgende bericht.

Veel lieve groeten aan allemaal hier uit Tamale en tot gauw weer

Mieke

30 min later: fotos erbij gaat niet lukken, jammer. Om onduidelijke redenen is er geen verbinding met de fotocamara. Ik hoop dat het de volgende keer wel lukt.

  • 20 Maart 2010 - 17:28

    Wendy:

    Hoi Mieke, Mooi om te lezen dat er veel goede dingen gedaan worden met de spullen, hopen dat ook het nut van de andere materialen vol gewaardeerd gaat worden. Dat wordt workshops geven;) Veel plezier nog!

  • 20 Maart 2010 - 19:33

    Tineke En Joop :

    nou, mieke
    Zo zie je maar. Tineke heeft jouw verhaal zo juist voorgelezen aan je moeder.je moeder is verbaasd dat nog niet alles is uitgepakt.En dat ze ook niet weten hoe om te gaan met de spullen. Dus goed dat jij daar de puntjes op de i kan zetten.
    veel groeten van je vader en moeder. hier wordt het nu ook wat warmer.
    Tineke en Joop

  • 21 Maart 2010 - 16:50

    Ine:

    Hi Mieke
    Wat een ervaringen. Het is echt een compleet andere cultuur. Hoe kun je met onze westerse manier van zorgen daar je weg vinden? Het is compleet switchen voor jou. En creatief zijn, een hele job! Het belangrijkst is dat de mensen er profijt van hebben, betere zorg krijgen. Op de foto's ziet het er al een stuk "ziekhuisachtiger" uit. Succes met je werk.

  • 22 Maart 2010 - 07:50

    Silvia:

    Hoi Mieke

    Maar goed dat je een tijdje in Tamalé bent, want er is nog genoeg werk aan de winkel.Succes ermee. Je kunt hier wel voldoening uit halen.
    gr en liefs Sil

  • 22 Maart 2010 - 08:43

    May Perenboom:

    na wat gewenning,moet het toch mooi zijn,dat er materialen gebruikt worden,die toentertijd verzonden zijn...al zijn er dan ook een heleboel dingen,die nog verpakt staan.goed dus dat jij er bent!!!de overgang van hier naar daar is levensgroot,maar ik denk dat de shock van de warmte het wederzien van je gastfam.en de ontreddering je erg zal raken.maar ook daar weet jij vast raad.wens je vanuit het venrayse heel veel werklust,enthousiastme,creativiteit,en doorzettingsvermogen toe.veel liefs may

  • 22 Maart 2010 - 09:25

    Femke:

    Hoi Mieke,

    Wat een verhalen! Ik vind het ontzettend leuk en interessant om je te volgen. Krijg met elk bericht zelf ook meer kriebels! Ben benieuwd naar je volgende bericht over de inhoud van je werkzaamheden.

    Succes met alles en blijf genieten!

    Groetjes, Femke

  • 22 Maart 2010 - 12:30

    Arna:

    Hoi Mieke,

    Fijn dat het goed gaat.
    Zo zie je maar weer wat voor ons heel normaal is,is voor hun een raadsel.Kun je geen opleiding beginnen. les 1 materialenkennis ofzo!Maar met jouw organisitorisch vermogen gaat dit goed komen.
    Succes!
    Liefs Arna.

  • 22 Maart 2010 - 19:39

    Marian:

    hoi mieke. ik kan geloven dat je van al die dingen die je nu ontdekt niet vrolijk wordt. hopelijk kun je de mensen overtuigen van het nut van de dingen die je hebt verstuurd. wij nemen ook maar gevoeglijk aan dat iedereen dat weet, maar je ziet maar weer dat dat niet zo is. ik wens je veel geduld en toewijding toe zodat je deze mensen weer allemaal op weg kunt helpen. heel veel succes. tot mails dikke kus.

  • 26 Maart 2010 - 07:46

    Jacqueline.:

    Hallo Mieke.
    Leuk om je verhaal te lezen. Er is weer veel te doen voor jou daar.
    Maar jij weet er wel raad mee. Je bent al goed verbrand zo te zien. Wat een verschil van gastgezin met de vorige keer.
    Veel liefs en de groeten Jacqueline.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 53731

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: