Goed doen met het goede-doelengeld - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Goed doen met het goede-doelengeld - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Goed doen met het goede-doelengeld

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

24 April 2010 | Ghana, Tamale

Dag allemaal,

Omdat ik niet meer wilde investeren in de kliniek van Madam Fulera keek ik uit naar een andere besteding van het meegekregen en aangeboden goede doelengeld.

Het doel ligt"dicht bij huis" zal ik maar zeggen. Het gastgezin kan directe hulp en ondersteuning zeer goed gebruiken en ik besluit om dit te doen.
Het aanvaarden ervan is niet eenvoudig voor Esther en Joseph. Er is sprake van schaamte en zich er ongemakkelijk bij voelen. We spreken er diverse malen over voordat er tot actie kan worden overgegaan. Maar dan komt het er toch echt van en we maken een lijstje met needs.
Hier volgt een opsomming van hetgeen is aangeschaft of gedaan.
-Nieuwe accu,blocks[?] olie en oliefilter voor de auto.De bedoeling is om het ding weer aan de praat te krijgen zodat hij dienst kan doen als taxi en voor inkomsten kan zorgen. Naar later zal blijken is eigenlijk de hele motor aan vervanging toe. Hij rijdt wel maar het rammelt en kraakt aan alle kanten. Toch zijn ze er blij mee. Ze zijn bij de aanschaf flink beduveld [nog wel door een familie lid] dit is zo ongeveer het ergste wat je kan overkomen in Ghana.
-autoverzekering voor 6 mnd
-2 gasflessen zodat er weer binnen gekookt kan worden.
-reparatie door buurman van de verlichting in de woonkamer en gang. We zien elkaar "weer zitten" s,avonds.
-nieuw 4 pits gascomfort voor Esther.
-voetbalsokken voor Joseph[ zijn enigste paar waren van de waslijn gestolen]
-een blender [ van philips] voor al het gehak van uien, knoflook pinda's enz. Een grote wens van Esther.
-Mop en emmer zodat Esther niet meer op de knieen hoeft te moppen.
-voorraad keysoap en OMO-wasmiddel.
-voorraad luiers[ er worden hier zelfs 2de hands papieren luiers aangeboden, gewoon opgedroogd kan het best nog een keer gebruikt worden !!]
-zaklampen en voorraad batterijen, kaarsen en lucifers voor alle lights-offs.
-voorraad paracetemol,hoestdrank en vitaminepillen.
-25 kg rijst[ erg duur hier, zo wie zo zijn de grondstoffen voor de eerste levensbehoeften wel met 100% gestegen tegen 2 jaar terug]
-5 ltr bakolie.
- Grote zak droge bonen, grote blikken tom.pasta, 2 emmers meel en gedroogde vis, genoeg voor zeker 2 mnd.
-Ik heb 6 weken lang iedere dag vers fruit mee naar huis genomen voor allemaal[mango, ananas en sinaasappel]
-Verder heb ik de inschrijving en aanmelding betaald voor Shawana voor The youth employment. Als ze geselecteert word kan ze in september aan een 5 maanden durende training beginnen voor verpleegassistente. Ze wordt dan door the youth employment uitgezonden naar div. klinieken en ze blijftin dienst bij The youth employment. Een kans die ze niet voorbij moet laten gaan dacht ik zo.

Het is geen structurele hulp dat weet ik maar even zijn er wat minder zorgen en er kan wat tijd overbrugd worden. Esther is div. malen al op pad geweest om zich aan te bieden voor werk, nog zonder resultaat. Ze wil graag op de markt staan. Toen ik met haar inkopen deed op de plaatselijke markt zag ik pas wat voor een zakenvrouw ze eigenlijk is, gewiekst onderhandelen voor de allerlaagste prijs. Ik stond er van te kijken. Het is ook noodzakelijk hier om te onderhandelen anders betaal je geheid teveel. Joseph is gisteren op gesprek geweest bij een nieuwe vesting van Barclays bank hier.Die werd geopent en de directie uit Accra was aanwezig en hier had hij een onderhoud mee. Inmiddels is mij duidelijk geworden dat je diploma of ervaringen nauwelijks ertoe doen. Het gaat om vele kruiwagens en lid zijn van een bepaalde politieke partij en daar mensen kennen die jij als eens geholpen hebt en dan bereidt zijn iets voor jou terug te doen. Hij maakt goede kans is de uitkomst,alleen weet hij niet wanneer. Je moet gewoon wachten. Als je aandringt prijs je jezelf zeker uit de markt, dit kan hier echt niet. Toch bid hij dat het gunstig voor hem zal uitpakken. Hij hoopt binnen 6 maanden. Het valt niet mee hier in Ghana om werk te vinden dat is me wel duidelijk geworden.Vast werk en een geregeld inkomen is iets waar Esther en Joseph zelf voor moeten zorgen, daar kunnen wij niet aan bijdragen.
Het is fijn om hun toch een beetje te helpen op bovenstaande manier. Esther is voor even opgelucht en zorgenvrij. Er is voor zeker 2 maanden eten in huis.

Lieve donateurs, allemaal heel hartelijk bedankt en geloof mij maar dat het zeer wel besteed is.
God blessed you all, namens Esther en Joseph.

Mieke

De laatste dagen hier breken aan. Ik ga nog 2 dagen naar het kookproject en 1 dag naar Madam Fulera. Ook zal ik Pastor Balemans nog gaan bezoeken.Hij meldde mij dat hij de rode loper zal uitrollen.Hijardeert de inzet die je toont als vrijwilliger zeer. Dit streelt toch ook wel moet ik zeggen.
Het weer blijft hetzelfe,al was er afgelopen week een giga regenbui. De hemel brak open. De rode paden waren daags erop onbegaanbaar.Toch hervat het leven zich hier gewoon en men zoekt een nieuw pad. 1 mtr naar links of naar rechts. Als daar de hele dag autos en brommers gereden hebbben is er een nieuw rood pad ontstaan. Men vind meestal wel een oplossing voor alle ongemakken hier zonder dater veel ophef over wordt gemaakt.
Goed , dit is mijn verhaal van deze week. Eenafrondend verhaal is in de maak en zal ik over enkele dagen op de site zetten.

Veel groeten voor nu aan jullie allemaal en wederom dank voor deleuke en spontane reacties

• 24 April 2010 - 17:16

Ludo & Wilma:

Hoi Mieke,
    zit er weer bijna op voor je en dan weer terug naar dit kikkerlandje. Fijn dat de giften die je had toch een goede bestemming gekregen hebben, zal voor deze mensen een hele opluchting zijn. Je hebt de afgelopen tijd in een totaal andere wereld geleefd, terwijl we hier toch ook wel even terug in de tijd waren zonder al die vliegtuigen. Nu kleurt de hemel weer met strepen van die dingen, kun je tenminste wel terugkomen, anders was dat ook weer moelijk.
    Groetjes en tot horens.

• 24 April 2010 - 17:53

Silvia:

Hoi mieke

Super. Kun je zien wat wij allemaal verwend zijn. We hebben het gewoon voor het aanpakken en dan klagen sommige nog steeds. Niet te geloven.
    Hier is het inmiddels ook prachtig weer. Hoop als je thuis komt dat de weergoden ook goed zijn.
    Liefs sil en Peter

• 24 April 2010 - 18:20

Marlies:

Hoi Mieke. Helaas heb ik niet veel van me laten horen maar goed, ik heb je wel gevolgd en heb een grote bewondering voor je. Je weet dat ik Afrika een beetje ken, maar als je zo tussen de mensen leeft is het toch weer een heel ander verhaal! Goed dat je na je ontdekking van fraude iets anders bent gaan doen, maar ik had van jou ook niet anders verwacht hoor....! Wat is de tijd gevlogen hè! We zien elkaar alweer bijna, ongelooflijk. Geniet nog van de weken dat je in je geliefde Ghana bent. Tot gauw, dikke knuffel X

• 24 April 2010 - 18:29

Hanneke:

Hoi Mieke,
    je zult wel een dubbel gevoel hebben. weer lekker naar huis maar je kunt daar zoveel doen geweldig ik heb bewondering voor je wat je daar weer allemaal gedaan hebt super zeg.
    we horen wel weer vele gr Hanneke

• 24 April 2010 - 18:59

Math-Joke-Lisa-Nynke:

Hoi Mieke,
    Wat fijn dat je het gastgezin zo hebt kunnen helpen. Niet te geloven en wij lopen hier zo de supermarkt in en halen wat we nodig hebben.Hopelijk vinden ze snel werk.Wat is de tijd snel gegaan,
    het zit er al bijna weer op. Geniet er deze week nog van en dan zien we je volgende week weer.
    Groetjes uit Overloon.

• 24 April 2010 - 20:30

Ria Van Berkel:

Hallo Mieke,

Zo zie je dat de tijd vliegt,fijn dat je dit weer allemaal hebt kunnen doen.
    En ook de waardering en dank geen je een super goed gevoel.
    Mijn vader is geopereerd aan de darmen rest volgt wel als je weer thuis belt
    Voor nu veel liefs van mij Ria.
    Ik ben iedere keer blij met een berichtje van je
    Ik zal het zeker gaan missen.

• 24 April 2010 - 21:52

Wilma:

Ha die Mieke
    Wat een verhaal zeg,en wat goed dat je nu je gastgezin kan helpen.
    Kan je eens zien hoe goed wij het hebben.
    Geniet nog van de dagen die je daar hebt. Hopelijk schijnt hier de zon nog als je terug komt.Dan is de overgang niet zo groot.
    Lieve groetjes van ons.

• 25 April 2010 - 07:13

Inge:

Hoi Mieke,
    heb een flinke brok in mn keel bij het zien van de lijst met needs voor Esther en Joseph. Maar fijn dat ze er zo goed mee geholpen zijn. Jij een goede terugreis, kom gezond weer thuis en wie weet spreken we elkaar gauw, liefs Inge en Max

• 25 April 2010 - 10:06

Sabina En Didier:

Hoi Mieke!

Jij bent weer goed bezig zo te lezen! Wat gaat de tijd trouwens ongelooflijk snel! Nog een aantal dagen en je komt alweer terug! Lijkt nog zo kort geleden dat we je hebben afgezet op het vliegveld. Verheug je je erop om weer terug te komen of zou je toch nog liever even daar willen blijven?
    Fijne laatste dagen nog!

• 25 April 2010 - 17:56

Wim ,Sam En Arna:

Hoi Mieke,

We hebben ontzettend veel bewondering voor de manier waarop je het weer allemaal gefikst hebt. Zo te lezen is deze missie geslaagd!
    We zijn blij dat we je volgende week weer zien.

Liefs Wim, Sam en Arna

• 25 April 2010 - 20:00

Tineke En Joop :

Hoi, Mieke

Zojuist gekeken naar de reportage van Paul Rosenmüller. Hij maakt nu wekelijks een uitzending van zijn reis door Afrika(was nu in Egypte en Soedan). Door jouw reisverslagen zijn zijn beelden heel herkenbaar en zijn de enorme verschillen tussen ons leven en dat van de inwoners van Afrika stuitend !
    We hebben veel bewondering voor je hoe jij je door de dagelijkse beslommeringen heen slaat en heel kordaat de zaken aanpakt.
    We wensen je nog "mooie" dagen in de breedste zin des woords en alvast een goede thuisreis.

Tineke en Joop

• 26 April 2010 - 14:24

Marian:

Hoj Mieke.
    Niet te geloven he, maar over een week ben je al weer thuis. Zo snel als het allemaal gaat.
    Geniet van je laatste week en dan zien we elkaar gauw weer terug. Dikke kus,Marian.

• 26 April 2010 - 21:13

Riet Thuis:

Hoi Kanjer
    Sorry dat ik nu pas reageer maar ik ben de afgelopen dagen veel weg geweest.Jij heb er goed aan gedaan om die mensen op deze manier te helpen en wat je er allemaal mee heb kunnen doen geweldig.Je bent al weer bijna thuis.Ik wens je een goede reis en welkom in ons rijke Nederland.Liefs en tot gouw ziens
    Riet.

• 27 April 2010 - 09:37

Peter En Jeannette:

Hoi Mieke,

Fantastisch wat je gedaan hebt, kom goed en heelhuids weer in Nederland aan.
    We zien je weer graag in ons gezellige, goede omgeving.
    Gr.Peter en Jeannette