Op audientie bij The Health Insurance - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Op audientie bij The Health Insurance - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Op audientie bij The Health Insurance

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

17 April 2010 | Ghana, Tamale

Dag allemaal,
Hierbij weer een verhaal over een van mijn belevenissen van afgelopen week.
De manier waarop Madam Fulera met de declaraties voor The Health Insurance omgaat stuit me toch meer tegen de borst dan ik aanvankelijk dacht. Ze doet dit willens en wetens, zonder schaamte- of schuldgevoel. Juist dit vind ik zo verwerpelijk. Na wat geprakkezeer hierover besluit ik toch om er melding van te gaan maken bij de manager van The Health Insurance in Tamale. Afgelopen week ben ik er naar toe gegaan. Ruim voordat ik wegga uit Tamale want je weet het maar nooit hierzo. Je bent zo maar 2 weken verder misschien voordat er een afspraak gemaakt is. Via via heb ik de naam al achterhaald, Mr Salam is the man in charge. Het gebouw weet ik goed te vinden en als ik dit binnenkom is er een grote wachtruimte vol met, deels slapende, en wachtende Ghanezen, de receptie onbemand. Ik besluit gewoon door te lopen. Als je Afrika een beetje kent weet je dat wachten weinig oplevert. Ik volg wat gangen totdat een juffrouw vraagt wie ik zoek. Ik vraag ofdat Mr Salam in huis is en ofdat ik hem kan spreken. Ik laat ook mijn paspoort zien , dit maakt ook altijd wel indruk hier weet ik. Ze laat me een kamertje binnen en een wonder geschiedt. Na enkele minuten gaat ze me voor naar het kantoor van Mr Salam. Ik begroet hem uitgebreidt en stel me even uitgebreidt voor. Vervolgens vertel ik dat ik 2 jaar geleden ook al in Tamale gewerkt heb en dat ik graag wil weten hoe The Health Insurance zich ontwikkeld en hoe het er nu voorstaat.[ Bij het geprakkezeer had ik ook nagedacht over hoe het te brengen]Dit wil hij graag vertellen en hij steekt van wal. Hij zegt dat bijna 90% van de bevolking de verzekering heeft inmiddels. Lijkt mij hoog ingeschat maar goed, iedere manager schept graag een beetje op,toch! Hij vervolgd hoe het allemaal in elkaar steekt. Deze informatie is mij al bekend maar het geeft mij gelegenheid om een inschatting te maken van Mr Salam en hij lijkt me oke. Stap voor stap kom ik bij waar ik wezen wil nl hoe ze de declaraties beoordelen op juistheid. Hij zegt dat alle ziektes een voorgeschreven behandeling krijgen met vaste tarieven. Deze worden handmatig allemaal nagekeken en als ze niet kloppen geretourneerd. Dit kan ik beamen omdat Madam Fulera alle declaraties[ muv de bevallingen] van de maand mrt heeft teruggekregen omdat ze foute[te hoge dus] tarieven heeft ingevuld. Ze heeft zich hierover uitgebreidt beklaagd bij mij en me toen gevraagd ofdat ik de correcties wilde doen. Dit heb ik geweigert. Een iewat gewaagde zet omdat het weigeren van een verzoek van een oudere of meerdere zeer ongepast is maar het was er uit voordat ik er erg in had. Mooie klus voor de administrateur dacht ik zo. Hij slaapt halve dagen of luistert naar zijn mini-transistorradiootje, tijd zat dus.
Ook hoort er een copie van The Health Insurance kaart bij te zitten met het ID nummer van de persoon in kwestie.Bij bevallingen gebeurt dit dus niet op die manier en hier zitten dus de mazen in het net die Madam zo royaal benut. Als ik hem vraag hoe hij weet ofdat de gedeclareerde bevallingen ook echt hebben plaatsgevonden zegt hij dit niet zeker te weten. In de ziekenhuizen is een eigen kantoor van The Health Insurance en alle bevallingen die daar plaatsvinden worden zowel door het ziekehuis zelf als het kantoor genoteert. Hier zit een controle in. Bij de priveklinieken is deze controle er niet. Er zijn volgens Mr Salam echter duidelijke aanwijzingen dat zaken niet kloppen.Als alle ingediende bevallingen"echt" zouden zijn dan zou er een explosie aan bevolkingsgroei hebben plaatsgevonden in Tamale het afgelopen jaar en dit is niet het geval. Dan zegt hij dat er al eerder 2 blanke zijn geweest en met hem gesproken hebben over bovenstaande kwestie!!Dit verrast me, zo gek is dit 'witte' jetje dan ook weer niet dat ze hier zit. Hij zegt dat er aanwijzingen zijn dat er het vijfvoudige gedeclareerd wordt. Dan zeg ik hem dat waar ik werk het 15- voudige wordt gedeclareerd. Zijn ogen worden zo groot als schoteltjes maar verder blijft hij onbewogen, zoals een goed manager betaamd te doen. Hij vraagt me niet om meer informatie cq naam[Joseph heeft me vooraf uitgelegd hoe men met dit soort kwesties hier omgaat, men vraagt dus niet zelf om namen,dus dat klopt] Dan vervolgd hij door te zeggen dat op korte termijn een halt toegeroepen gaat worden aan deze praktijken. Hij laat me de pasjes zien die elke zwangere vrouw krijgt, met foto en ID nummer erop. Na de bevalling moet deze kaart bij de declaratie ingelevert worden anders geen betaling. Hij laat me het voorbereidingsschema op zijn computer zien en het ziet er betrouwbaar en goed uit[ zo doen wij dat nou ook]Binnen nu en 2 weken worden alle prive-klinieken uitgenodigt voor een meeting waar de nieuwe regels worden meegedeeld. Het lijkt er dus serieus op dat deze grove maas in het net gedicht gaat worden. Ik ben verrast maar ook vooral opgelucht. Ik spreek mijn gemeende waardering uit voor deze werkwijze en benadruk nogmaals hoe belangrijk goede gezondheidszorg is voor het land. Corruptie moet geen kans krijgen. We komen aan de afronding en ik noteer de naam van Madam op een briefje, vouw het toe en leg het op het bureau van Mr Salam. Hij knikt enkel. Zo zijn de regels hier, nooit rechtsteeks zeggen of benoemen maar via een omweg.Ik bedank Mr Salam hartelijk voor zijn tijd en ga terug naar de uitgang via de wachtruimte.Het is inmiddels 1 uur later maar in de wachtruimte lijkt de tijd stil gestaan te hebben. Er zitten, deels, slapende en wachtende Ghanezen, de receptie onbemand.Zo is het hier. Zonder een Moeder Theresa te willen zijn weet ik dat ik er goed aan gedaan heb om een signaal af te geven. Weten van fraude en het vervolgens negeren is meewerken aan het in stand te houden en dat is niet mijn stijl.
Mieke
Het was een bewogen week met veel belevenissen, bovenstaand is er een van. Er waren een paar dagen dat ik me niet helemaal lekker voelde[ hoofdpijn, geen honger en de hitte maar moeilijk kunnen verdragen] Even dacht ik aan beginnende malaria maar na 2 dagen veel water,paracetemol en 2 goede nachtrusten was het over. Het werk kon ik wel doen maar meer ook niet echt Nu voel ik me weer zo fit als een hoentje.
Het werk blijft boeien en iedere dag is vol met bijzondere ontmoetingen en voorvallen, teveel om op te schrijven helaas. De tijd vliegt en volgende week is alweer de laatste volle week in Tamale. Ik ga er nog extra van genieten.
Veel dank voor de leuke reacties op de verhalen, ik waardeer het erg.
Tot de volgende keer maar weer, houdoe
Mieke

  • 17 April 2010 - 14:14

    Wilma Aldenhoven:

    Hoi Mieke
    Wat een belevenis en een durf.
    Knap dat je er zo op af gestapt bent.Zou het je niet na doen.
    Pas goed op je zelf en geniet nog van deze laaste week.

    Vele lieve groetjes van ons.

  • 17 April 2010 - 14:29

    Ria Uit Tilburg:

    Hallo mieke,
    Goed werk dat je daar hebt gedaan het gaat nu allemaal wel erg snel,met de tijd.Veel liefs van mij Ria....

  • 17 April 2010 - 15:08

    Marian:

    Goh Mieke ik wordt er helemaal stil van. Zeker zal dit een opluchting voor je zijn. Bah hoe mensen over anderen heen zich verrijken.
    Maar zo zal het wel altijd blijven. Je weet wel Adam en Eva en de appel.
    Dit wil zeker niet zeggen dat we het maar allemaal moeten laten gebeuren.
    Kei knap van jou deze actie ondernomen te hebben, want je bent natuurlijk wel in een vreemd land en weet niet hoever die praktijken rijken.
    Goed gedaan. Tot het volgende verhaal maar weer. Dikke kus,Marian.

  • 17 April 2010 - 18:08

    Femke:

    Hoi Mieke,

    Wat een verhaal weer. Ik krijg al steeds meer kriebels om te gaan al ben ik heeeeeeel benieuwd hoe ik alles zal ervaren. Blijf nog even genieten!

    Groetjes, Femke

  • 17 April 2010 - 20:47

    Sraar En Marja:

    Hallo Mieke,

    Wat een verhaal. We zijn er helemaal stil van. We hebben bewondering voor hoe je het allemaal aanpakt. Wat je zegt, als je niets doet wordt het in stand gehouden en dat kan natuurlijk niet.
    Hopelijk blijf je je de laatste week zo fit als een hoentje voelen, dan kun je er ook echt van genieten.
    Veel succes en sterkte en tot een volgend bericht.
    Liefs, Sraar en Marja

  • 17 April 2010 - 22:40

    Bende Van Deurne:

    Hey Mieke
    Wat goed van je dat je de "stoute schoenen" aan doet.
    Respect!
    Bram heeft zo ook zijn meetings, maar dat gaat wellicht over andere dingen, hihi.
    Zorg goed voor jezelf!
    Kom gezond weer terug.
    Liefs uit Deurne

  • 18 April 2010 - 11:10

    Pap,MoekeTineke,Joop:

    Hallo,Mieke

    We hebben je laatste bericht met veek bewondering weer gelezen.Direct weer spijkers met koppen slaan;we hadden ook niet anders verwacht. Chapeau !
    Ook hier is gisteren hard gewerkt.Pap en moe hebben de tuin onder handen genomen; ze logeren hier een paar dagen.ook jouw tuin is overigens aan de beurt geweest.
    Hier is het prachtig weer vandaag en we zitten lekker in het zonnetje en genieten van een mooie zondag.Morgenavond gaan pap en moe weer naar huis met de taxi.We hebben het gezellig samen;vanmiddag gaan we de trouwlocatie van Sabina en Didier bekijken. Hopelijk geniet jij ook nog van je laatste tijd daar en blijf je gezond.Pap en moe missen je wel zondagsmorgens en zijn blij als je terug bent.

    Liefs en tot gauw
    Pap en moeke
    Tineke en Joop

  • 18 April 2010 - 15:47

    Peter En Yvonne:

    He Mieke,
    Echt opgepakt conform de Mieke Michels stijl. Chapeau voor je lef en durf. Geniet nog van de laatste dagen daar. Hopen je snel weer te zien. De Chablis ligt koud. Hier schijnt nu ook uitbundig de zon. Veel knuffels

  • 18 April 2010 - 17:40

    Wim, Sam En Arna:

    Hoi Mieke,

    Goed dat je de koe bij de horens hebt gepakt. Nu kun je het denk ik ook met een voldaan gevoel afsluiten. Snuif nog maar eens flink alle geuren op want voor je het weet ben je weer in Nederland. Pas goed op jezelf.
    Liefs Wim, Sam en Arna

  • 18 April 2010 - 20:37

    Riet Thuis:

    Hoi Kanjer
    Weer volop en met veel interresse jouw verhaal gelezen,zo zie je maar weer dat er overal gesjoemeld word.Knap dat je het op deze manier aan de kaak heb gesteld.Het gaat nu wel erg hard hé,je bent weer thuis voor je er erg in heb Ik kijk er naar uit!!
    Liefs Riet.

  • 19 April 2010 - 21:46

    Mia (CAB):

    Hoi Mieke,
    Ik heb even bij moeten lezen en al je foto's bekeken. Wat een verhalen en wat heb je al veel meegemaakt. Ik wordt er soms gewoon stil van. Geniet nog van de laatste dagen en hou je haaks.
    Groetjes, Mia

  • 20 April 2010 - 06:51

    Silvia:

    hoi die Mieke,
    Als ik dit allemaal lees zit ik met open mond. Wat een gedoe. goed dat je het gemeld hebt. Dit voelt uiteraard goed.!!!
    Ik vind het trouwens geweldig om zulke lange, mooie, duidelijke verhalen van jou te krijgen.
    hou je goed
    gr Sl en Peter

  • 20 April 2010 - 21:02

    Peter En Jeannette:

    hoi Mieke,

    Afrika as it is.
    we hopen en kennen je dat je de balans tussen wat je wilt bereiken en kunt doen te pakken hebt.
    geniet nog van de tijd die je hebt. Jij nog bedankt voor de gastvrijheid van de oprit in Venray waar wij van hebben kunnen genieten en zien je hopelijk snel weer.

    Groetjes,

  • 21 April 2010 - 12:30

    Rieky:

    dag warme en moedige mieke,nogmaals mijn petje af voor jou jehebt het toch maar mooi gedaan wat een durf ,ik wens je nog een goede afsluitende week en een goede reis naar huis dan praten we wel eens weer bij.
    veel groetjes en tot horens rieky.

  • 21 April 2010 - 15:28

    Paula:

    Haa Mieke,
    Erg leuk om je verhalen en avonturen telkens te kunnen lezen! Volgensmij heb je het hartstikke naar je zin daar, dus blijf nog lekker genieten!
    Hier is gaat het ook allemaal goed, lekker Lente weer!
    Tot snel alweer,
    Liefs Paula

  • 22 April 2010 - 18:59

    May:

    ha mieke,
    volg je op de voet...én wát ik lees ben jij ten voeten uit!!knap hoor!
    geniet van je laatste week!tot in het venrayse
    groetjes may

  • 24 April 2010 - 07:56

    Cees Michels:

    Met verbazing en bewondering heb ik de reislverslagen weer gelezen. Als ik dan de foto's bekijk van nagenoeg allemaal blije mensen in deze omstandigheden moeten wij ons als Europeanen toch wel schamen. Hier kijken de mensen al snel ongelukkig. Lijkt me zinvol om op scholen in Nederland presentatie's te houden over jouw trip en het leven van de mensen daar in Ghana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 53668

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: