Het 5***** restaurant van SHEKHINAH - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Het 5***** restaurant van SHEKHINAH - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Het 5***** restaurant van SHEKHINAH

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

10 April 2010 | Ghana, Tamale

Hallo , hierbij nog een verhaaltje,

Zoals ik al geschreven heb werk ik bij het voedselproject van David Abdullai. Een bijzonder "mobiel" restaurant waar iedere dag van het jaar 150 gasten genieten van een goede en gezonde maaltijd. Het personeel en het gezin van Dr Abdullai eten ook iedere dag wat de pot schaft. Hij zegt dat hun moeten testen of het eten aan de gewenste kwaliteiten blijft voldoen. Geen onderscheid dus tussen personeel en gasten. Een van de kenmerken van zijn visie en werkwijze.

Als je je gedachten zo eens de vrije loop laat gaan [ ja, dat is zoal wat je doet op je vrije dag]en stilstaat bij de grote verschillen tussen ons leven in Europa en het leven van de mensen hier dan kom ik je toch weer uit op het maken van vergelijkingen. Vooruit, dan ook maar over dit project.
Wat is er zoal nodig in Ghana om een "top-restaurant" als dit draaiende te houden.
-2 trouwe en sterke kookvrouwen met ijzeren vingers, Sister Miriam en Sister Be genaamd.
-Chauffeur met ingebouwde TomTom van alle wegen en rode zandpaden in en om Tamale.
-3 kookketels
-berg stookhout
-2 plastic emmers met deksel
-3 houten roeispanen om te roeren
-2 messen
-150 plastic zakjes
-water uit de tank
- 4 aluminium kommen,formaat supergroot
-2 kalebas opschepbakjes
-een pick-up truck
-stuk zeep en schuurspons voor de afwas
-live muziek en dans tussendoor

Wat is er dan zoal nodig voor een top-restaurant in Nederland waar dagelijks 150 gasten komen eten!!.
- zeker 1 chefkok en dan nog 5 topkoks denk ik
-10 obers en bedieners
-min 300 borden en evenzoveel glazen
-150 besteksetjes
-keuken, compleet met grote fornuizen en talloze potten en pannen.
-koelkast, formaat inloopkast
-vaatwasser incl afwashulpje
-een bende stress in de keuken schat ik zo in.
En dan vraag je je vervolgens af welke gast het meest geniet en de kookkunst op prijs stelt. Ik zie dagelijks de blijde gezichten en de dankbare knik van de gasten van het SHEKNIHAH restaurant. Dit maakt meer dan duidelijk hoe veel waardering de keuken krijgt. In mijn ogen verdiend het meer dan 5 *****.

Mieke

PS:SHEKHINAH is de naam van de klinieken en het foodprogram van David Abdullai. Het is de Islamitiste naam van de Godin van de Healing zoals ze hier zeggen.

ps:de fotos staan erop!!!! na 5 uur proberen en met hulp van een ghanese wisskid is het gelukt. ze staan wel niet bij de juiste verhalen maar ik denk dat je ze wel kunt plaatsen. veel kijkplezier.

  • 10 April 2010 - 17:02

    Ludo En Wilma:

    mooie plaatjes, maar zoals wij lezen wel iets warmer als hier. Het begint hier eindelijk een beetje warmer te worden, maar 42 graden halen we nog niet. Verder nog veel succes en tot horens

  • 10 April 2010 - 18:56

    Wim, Sam En Arna:

    Hoi Mieke,

    Wat indrukwekkend zeg!
    We zijn supertrots op je!

    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt.

    Liefs,
    Wim Sam en Arna

  • 10 April 2010 - 20:42

    Ria Van Berkel:

    hallo mieke,
    Bedankt voor de foto"s
    Het is je gelukt ik heb er met veel bewondering naar gekeken.
    En het doet mij goed om jouw ook op de foto"s te zien.
    veel liefs ria

  • 11 April 2010 - 09:00

    Femke:

    Wat een foto's!

  • 11 April 2010 - 09:06

    Inge:

    Hoi Mieke,
    de foto's zijn weer adembenemend, vooral van de bruiloft en alle kindjes. Fijn om steeds wat van je belevenissen te kunnen lezen op afstand, ik denk/leef met je mee, fijne weken daar nog, groetjes uit veenendaal, liefs Inge

  • 11 April 2010 - 09:08

    Bende Van Deurne:

    Hoi Mieke
    Ja een ware cultuurschok met dat restaurant o.a.
    Fijn dat je toch weer iets kunt betekenen oor de mensheid!!!!
    Liefs uit Deurne

  • 11 April 2010 - 14:13

    Yvonne:

    Hoi Mie,
    Wat een prachtige foto's weer, heb er weer met bewondering en verwondering naar gekeken. Denk aan je en met zoveel trots.
    Liefs uit een koel Nederland.
    Knuffels van alle Winnentjes.

  • 11 April 2010 - 15:59

    Peter En Jeannette:

    Ha, die Mieke,

    Wat een schitterende, kleurrijke fotos van al die mensen. Ja, ik zie, net zoals jij, toch blijheid en vreugde van deze mensen, ondanks ze niet zo veel hebben zoals wij.Het zijn en blijven twee aparte werelden met beide de leuke en vervelende gebeurtenissen.
    Goed te zien en te horen dat jij het naar je zin hebt en volop van geniet.
    Leuke tijd en times flys, over ruim 3 weken ben je al weer op Schiphol. Geniet van elke dag , liefs: Peter en Jeannette

  • 12 April 2010 - 08:33

    Rieky:

    hoi mieke
    hier dan eindelijk een woordje van mij,ikheb het al eens geprobeerd maar lukte niet ,nou je hebt al heel wat achter de rug ikheb je wel de hele tijd gevolgd ,ik vind het knap van je datje het volhoud indie hitte en moeilijke omstandigheden petje af ik wens je nog een goede resttijd ensucces
    groetjes rieky

  • 12 April 2010 - 15:10

    Tineke En Joop:

    Hoi, Mieke
    We hebben je laatste verslagen gelezen en zijn erg onder de indruk van alles wat je daar meemaakt.
    Geweldig, dat je je bij Dr. Abdullaizo verdienstelijk kunt maken. De mensen hebben het hard nodig !! Het zijn mooie en indrukwekkende foto's !
    Fijn om te horen dat jij je goed voelt en het naar je zin hebt.
    Take care en tot gauw

    Tineke en Joop

  • 13 April 2010 - 21:25

    Riet Thuis:

    Hoi Kanjer
    Wat heb ik weer genoten van jouw verhalen en de foto's.Het ziet er allemaal veel sjieker uit als de vorige keer en wat leuk om ook eens een trouwerij mee te maken, héél apart.Gaat het verder wel goed met je? De tijd gaat wel snel hé,Ik wens je nog heel veel sukses en pas goed op jezelf.
    Liefs Riet.

  • 13 April 2010 - 21:44

    Riet Thuis:

    Hoi Kanjer
    Wij zijn gewoon een verwend volkje ,maar ja wij weten niet beter en leven hier in weelde alleen beseffen we het vaak niet
    Dit wilde ik nog even kwijt.
    Liefs Riet

  • 14 April 2010 - 12:27

    Wilma En Ton:

    Ha die Mieke

    Ik heb al eventjes niets van mij laten horen,maar dat wil niet zeggen dat ik je volg.
    Ben elke keer onder de indruk van je verslag en wat een mooie foto's.
    Zo krijg je echt de indruk hoe het daar werkelijk is.Ben blij dat je het naar je zin heb.En wat vliegt de tijd.Nog een paar weekjes en dan ben je al weer terug.Geniet nog van de tijd die daar hebt.

    Vele lieve groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 53657

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: