De reis en 1ste indrukken - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Mieke Michels - WaarBenJij.nu De reis en 1ste indrukken - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

De reis en 1ste indrukken

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

12 Januari 2015 | Vietnam, Can Tho

Beste allemaal,
Hierbij mijn 1ste reisverslag,nu uit CanTho,Vietnam.
Vrijdag jl is deze reis begonnen. Na afscheid van geliefden op Schiphol , waarbij ik me op dat moment toch weer afvroeg waarom ik altijd de aanvechtingen heb om de wereld te verkennen, op het vliegtuig gestapt. Deze gevoelens raken op de achtergrond want het avontuur lonkt te zeer. Vol vertrouwen stap ik op de MH 19 van Malaysia Airlines. De MH 17 is neergehaald en de MH 18 is van de radar verdwenen dus met de 19 moet het toch goedkomen denk ik zo.Het luchtruim boven Oekraine, Syrie en Bagdad is rustig. Evenwel heftige en langdurige turbulentie waardoor we urenlang aan de riem moeten blijven. Eten en drinken kan hierdoor niet, het vliegt je letterlijk om de oren. Als het rustig is geworden worden in rap tempo 300 passagiers voorzien van warm eten,snacks en ontbijt er direct achteraan. Ja, we vliegen tegen de tijd in en hier of daar moet het dan toch ingehaald worden, hoe dan ook. We worden in ieder geval goed verwend.[hebben ze iets goed te maken bij Malysia Airlines? ]
Na 12 uur vliegen land ik in Kuala lumpur voor de overstap. een immens grote en moderne luchthaven. Via een futuristische momo-rail zoef ik naar de juiste gate, enkele km verderop. Het is inmiddels weer ochtend,temperatuur 24 gr en de winterkleding zit niet meer comfortabel. Na 2 uur de doorvlucht naar HoChiMinhCity [HCMC] Een evnegrote vluchthaven maar wat direct opvalt is de kalmte van de mensenmassa. Geen geschreeuw, geduw maar rust. Als ik de hal uitloop stuit ik op een muur van mensen ende tropische temperatuur van 30 gr. In die mensenmassa ontwaar ik een klein Vietnamees mannetje die een bord in de handen heeft met mijn naam. Hij is vriendelijk, gedienstig haast nederig. In zijn kleine autootje loodsthij me door het zeer drukke verkeer van HCMC. Een overweldigend straatbeeld, honderden zo niet duizenden brommers, mensen met mondkapjes en warme kleding aan[!!] Brede straten, veel groen, onbekende bloemen en planten, torenflats maar ook kleurrijke huizen in pastelkleuren. Ik neem het allemaal in me op. De rit gaat naar het LeLe Hotel waar ik 1 nacht blijf. Ook hier vriendelijke kleine Vietnamezen, kamer sober, 2 ** maar ongediertevrij. een paar uur slaap doen goed. De avond breng ik door in het stadspark met studenten die je aanspreken en vragen om met je te mogen praten om hun Engels te oefenen. Op deze manier brengen ze in praktijk wat ze in privéles leren. De volgende morgen nog een wandeling in de buurt en dan op de bus voor een 3uur durende rit naar Can Tho, de eindbestemming. Als de stad achter me ligt direct groene rijstvelden, veel mekong aftakkingen en werkende mensen op het land in traditionele kledij incl conische hoed. Aankomst op het ogenschijnlijk chaotische maar daarachter goed georganiseerde busstation. Ik word overgeheveld in een minibusje die me naar het huis brengt waar ik de komende weken zal wonen. De ontvangst is hartelijk door de huisgenoten. We gaan op het dak zitten[een soort plateau] een ze spreken enthousiast over de projecten en hun ervaringen tot nu toe. We wonen met 8 personen en hebben allen een achtergrond in de zorg blijkt. Er zijn ook 2 studenten die hier de stage doen. Het huis en de slaapkamer [die je deelt]is redelijk comfortabel en niet te vergelijken met Ghana. er is stroom, stromend water, bed met matras, douche en toilet, een El Dorado zeg maar. De 1ste indrukken zijn goed en het voelt ook goed. Ik ben in een geheel andere wereld ervaar ik, Nederland is ver weg. Na een goede nachtrust voel ik me fit. In de middag komt Phuong [contactpersoon van de organisatie] me halen voor een tocht op de brommer door CanTho en de 1ste informatie over de diensten voor de komende week. Maar eerst ga ik met 3 huisgenoten op pad voor de 1ste verkeersles, met gevaar voor eigen leven, door de straten van CanTho. we gaan naar de supermarkt, een soort loods giga groot waar , ja, je raad het al "De Jumbo"is . Er is echt alles verkrijgbaar incl alles wat nog leeft. Ik kijk mijn ogen uit. Hierna gaan we naar de lokale vis en fruitmarkt . ook hier veel onbekende producten , een veelheid aan kleuren en vormen. Ik koop van alles om het uit te proberen. Wat ook hier opvalt is de vriendelijkheid en dienstbare opstelling. Dit maakt dat ik e al een beetje thuis kan voelen. 1ste verkenning geslaagd en heelhuids weer terug in het huis.
Hier laat ik het bij voor nu, ik maak en voel me goed.
Ik kijk vol verwachting uit naar wat er gaat komen,

Lieve groeten,

Mieke





/

  • 12 Januari 2015 - 09:00

    Henk En Astrid:

    Hoi lieve Mieke!
    Wat spannend allemaal. Het is net of ik een boek aan het lezen ben. Ik begrijp je gedachten die je had voordat je het vliegtuig in stapte. Maar het is het allemaal waard, daar ben ik van overtuigd.
    Wat zie je toch veel van de wereld en ook heel anders dan als je op vakantie gaat.
    Ik zie de beelden al voor me zoals jij ze beschrijft, ben ook benieuwd naar de foto's die eventueel nog gaan komen!
    Mieke pas goed op jezelf en geniet.
    Groetjes en een dikke knuffel :) Bende van Deurne

  • 12 Januari 2015 - 10:48

    Ingrid Broere:

    Hoi Mieke,

    Wat goed om te horen dat je het goed maakt!
    Een cadeautje om je ervaringen te lezen. Met een kop koffie in de hand, genietend van jouw schrijftalent , waan ik me in een andere wereld!
    Ik verheug me nu al op de rest!
    Heel veel plezier en mooie ervaringen gewenst.
    Groetjes Ingrid

  • 12 Januari 2015 - 20:32

    Lysanne Meijer:

    Hoi Mieke,

    Super leuk om zo op de hoogte te blijven, van wat jij allemaal mee maakt!
    Fijn dat de reis goed is verlopen.
    Veel succes en ik zal zeker je blog in de gaten blijven houden om jou boeiende verhalen te kunnen lezen.

    Groet,
    Lysanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

Naar Can Tho in Vietnam

Beste allemaal,

Na bijna 5 jaar ga ik weer op reis en werken als vrijwilliger. Deze keer niet naar Afrika maar naar Azië en wel naar Vietnam. Ik ben gestationeerd in Can Tho in de mekong delta, dit is in het zuiden van het land.
Van 9 januari tot 6 maart zal ik werken in Thien An Orphanage, The city Orphanage en Buu Tri Pagode. Dit is althans op dit moment de bedoeling, mogelijjk komen hier aanpassingen in als er hulp op een andere plaats nodig blijkt.

De leefomstandigheden in Vietnam zijn redelijk tot goed te noemen. Er is voldoende voedsel en schoon drinkwater voor de kinderen en ook is de gezondheidszorg van een redelijke kwaliteit. De kinderen waarbij ik ga helpen zijn ernstig lichamelijk en geestelijk gehandicapt en om die reden te vondeling gelegd. Men kent in Vietnam een 2-kind politiek en dit is de belangrijkste reden waarom deze kinderen te vondeling worden gelegd.
De ernstige afwijkingen zijn nog steeds een gevolg van de Vietnam oorlog toen er veelvuldig napalm en agent organge is gebruikt.
Met 7 andere vrijwilligers woon ik in een huis van de organisatie en gezamenlijk helpen we bij de projecten. We worden ondersteunt en begeleidt door Phuong, de contactpersoon daar.

Na 6 mnd van voorbereiding komt de vertrekdatum nu echt dichterbij. Ik heb er zin in. Zin om nieuwe ervaringen op te gaan doen, een nieuw land te leren kennen met al z'n gewoontes en gebruiken, maar ook zin om de handen uit de mouwen te gaan steken.

Mijn ervaringen ga ik weer op de reisblog zetten, dus als je het leuk vind om me te volgen dan kan dat op die manier.

Veel leesplezier

Mieke

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2015

Charity at Hospital at traditionel Medicine

16 Februari 2015

Het klasje van Thien An

16 Februari 2015

Droomeiland Phu Quoc

06 Februari 2015

The blind people van Ntat Tan

31 Januari 2015

The City orphanage
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 53694

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: