Het klasje van Thien An - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Mieke Michels - WaarBenJij.nu Het klasje van Thien An - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Mieke Michels - WaarBenJij.nu

Het klasje van Thien An

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

16 Februari 2015 | Vietnam, Can Tho

Beste vrienden,

1x per week ga ik met collega Jessica naar het klasje van Thien An. Thien An is een opvanghuis , op christelijke grondslag, bestemd voor kinderen van 3 tot 18 jaar ongeveer. De ouders van de kinderen kunnen tijdelijk of voor langere tijd niet voor hun kind zorgen en dit gebeurd dan door Thien An. Het klasje waar wij Engelse les aan geven bestaat uit 8 kindjes in de leeftijd van 6 tot 8 jaar. Wij komen er op zaterdag en de andere dagen van de week gaan de kinderen gewoon naar de Vietnamese [basis ] school. De Engelse taal wordt daar echter niet onderwezen, dus dat doen de vrijwilligers van vrijwillig wereldwijd. Thien An ligt ver buiten de stad en met een half uur fietsen over paadjes en bruggetjes en onder bananen bomen door kom je bij Thien An. Wat direct opvalt is de netheid en orde van het hele huis en de buitenboel. Als wij komen hebben de kindjes het openlucht klasje al in orde gemaakt en ze begroeten ons altijd in koor door te zeggen; Good afternoon teacher, how are you today. Ze zijn altijd fris gewassen en hebben schone en nette kleren aan. Thien An is het enige project waar ik tandenborstels heb gezien Er heerst een beetje tucht merken wij want als ze wat te luidruchtig zijn komt een [oudere] Mevrouw naar buiten en zonder dat ze iets hoeft te zeggen zijn de kindjes weer muisstil. Er wordt ook gebeden na de klas en dit gebeurt op blote knieën en op de stenen vloer, alles in koor en het duurt meer dan 30 minuten. De leiding vindt het belangrijk dat de kinderen Engels leren omdat dit de kansen op betere scholing en werk later zeker zal vergroten, en dit is natuurlijk zeer waar. Vrijwillig wereldwijd verzorgd dit project al enkele jaren en het resultaat is mooi en goed. De kindjes spreken een aardig woordje Engels, zo kennen ze bv de klok, de kleuren, alle soorten fruit ,dieren en bloemen enz. Iedere week proberen we om 4 nieuwe woordjes te leren en lesstof van eerder te herhalen. Ook is het de bedoeling dat ze wat spelenderwijs nieuwe woordjes leren en ook goed leren uitspreken. Dit doen we door lotto of memory te spelen. Omdat wij beiden niet uit het onderwijs komen hebben we er soms een hele kluif aan om de 8 onder de duim te houden en orde en overzicht te bewaren. Mijn lief, wat is dat hard werken. Toch zijn we ijverig en doen ons best. Het is leuk om te merken dat de kindjes enthousiast zijn en daar doen we het tenslotte voor. Als we uitgeput raken en de fantasie ons in de steek laat grijpen we meestal naar ,mee gebrachte ,kleurplaten waar ze dan zoet aan kleuren en wij even op adem kunnen komen.
Ook al is dit project niet echt "mijn ding" het is evengoed leuk om er aan mee te helpen. Helaas zal ik zaterdag voor de laatste keer naar het klasje gaan en de mooie route ernaar toe fietsen.

Mieke

ps: om de een of andere onverklaarbare reden zijn veel van de foto's die ik gemaakt heb van Thien An en de weg ernaar toe verdwenen , kwijt, foetsie. Als digibeet zal ik dit wel weer zelf veroorzaakt hebben.
Heel zonde want ik had er graag meer van willen laten zien. Evengoed geven de enkele foto's wel voldoende beeld van het project denk ik

  • 17 Februari 2015 - 07:47

    Bende Van Deurne:

    Hoi Mieke
    Nou zeg, je bent van alle markten thuis. Dat blijkt wel uit jou verhaal. Het is toch veel incasseren en reageren. Knap hoor!
    Dit maakt het wel allemaal heel afwisselend en we begrijpen dat de tijd daardoor ook voorbij vliegt. Hier vliegt de tijd ook.
    We zijn al 4 dagen aan het carnavallen en het is heel gezellig. Vandaag de laatste dag al weer. Nog even een optocht kijken in Ysselsteyn. We gaan niet meer op stap, het is mooi geweest.
    Mieke geniet er nog van en tot gauw weer!!!
    Kus uit Deurne

  • 17 Februari 2015 - 18:39

    Riet:

    Hoi Kanjer.

    Het is me nu pas gelukt de site te openen.Ik voel mij nu hierdoor een stuk beter want ik baalde als een stekker maar de aanhouders zijn de winnaars.Ik had je met je verjaardag nog een mail gestuurd maar die zal wel niet zijn aangekomen.Maar als nog van harte gefeliciteerd.Wat beleef je toch een boel dingen Ik heb nog niet alle verslagen geopend en gelezen maar als het lukt ga ik ze allemaal lezen en uitprinten.
    Jouw taak zit er nu bijna op en ga je met Peter nog mooie weken tegemoet, geniet er van je hebt het verdient.Hier is alles goed,ik ga donderdag een paar dagen naar Limburg voor een 25 jarig huwelijks feest te vieren.Hou je goed en nog hele fijne weken toegewenst.

    Liefs Riet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

Naar Can Tho in Vietnam

Beste allemaal,

Na bijna 5 jaar ga ik weer op reis en werken als vrijwilliger. Deze keer niet naar Afrika maar naar Azië en wel naar Vietnam. Ik ben gestationeerd in Can Tho in de mekong delta, dit is in het zuiden van het land.
Van 9 januari tot 6 maart zal ik werken in Thien An Orphanage, The city Orphanage en Buu Tri Pagode. Dit is althans op dit moment de bedoeling, mogelijjk komen hier aanpassingen in als er hulp op een andere plaats nodig blijkt.

De leefomstandigheden in Vietnam zijn redelijk tot goed te noemen. Er is voldoende voedsel en schoon drinkwater voor de kinderen en ook is de gezondheidszorg van een redelijke kwaliteit. De kinderen waarbij ik ga helpen zijn ernstig lichamelijk en geestelijk gehandicapt en om die reden te vondeling gelegd. Men kent in Vietnam een 2-kind politiek en dit is de belangrijkste reden waarom deze kinderen te vondeling worden gelegd.
De ernstige afwijkingen zijn nog steeds een gevolg van de Vietnam oorlog toen er veelvuldig napalm en agent organge is gebruikt.
Met 7 andere vrijwilligers woon ik in een huis van de organisatie en gezamenlijk helpen we bij de projecten. We worden ondersteunt en begeleidt door Phuong, de contactpersoon daar.

Na 6 mnd van voorbereiding komt de vertrekdatum nu echt dichterbij. Ik heb er zin in. Zin om nieuwe ervaringen op te gaan doen, een nieuw land te leren kennen met al z'n gewoontes en gebruiken, maar ook zin om de handen uit de mouwen te gaan steken.

Mijn ervaringen ga ik weer op de reisblog zetten, dus als je het leuk vind om me te volgen dan kan dat op die manier.

Veel leesplezier

Mieke

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2015

Charity at Hospital at traditionel Medicine

16 Februari 2015

Het klasje van Thien An

16 Februari 2015

Droomeiland Phu Quoc

06 Februari 2015

The blind people van Ntat Tan

31 Januari 2015

The City orphanage
Mieke

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 53624

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 06 Maart 2015

Naar Can Tho in Vietnam

06 Maart 2010 - 01 Mei 2010

Terug naar Tamalé

01 Maart 2008 - 27 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: